Májusban Makovecz Imre vidéki és határon túli remekeiben találkozhatott a közönség a zenei és építészeti programokkal. A Kárpát-medence Makovecz Imre által tervezett épületeiben évtizedek óta hagyományként van jelen a Héttorony fesztivál, ami a világ- és népzene klasszisait hozza el az organikus építészet magyar mesterének tereibe. A fesztivál május 18-án Sárospatakon indult, majd Mátészalkán, Csengeren, Visegrádon, Szigetváron, Pakson, Temesváron és Kolozsváron találkozhattak a világzene és népzene rajongói a kedvenceikkel.
Horváth László fesztiváligazgatót kérdeztük a Héttorony fesztivál kialakulásáról, szellemiségéről. – Makovecz Imre több előadásán vettem részt, aki igazi szuggesztív előadó volt – avatott be Horváth László.
– Az épületei is csodálatra késztettek engem is, mint generációkon át megannyi embert. A Fonó Budai Zeneházban is többször találkoztam vele, oda járt táncházba. A halála késztetett minket, követőit arra, hogy emlékezzünk rá egy fesztivál szervezésével. Tudjuk, hogy a sevillai pavilon épülete volt, ami a világ építészetében ismertté tette őt. A héttornyú épületet ő tervezte és adta magát a Héttorony fesztivál elnevezés. Kiss Ferenc, aki a fesztivál művészeti vezetője jó pár évig szervezett ilyen néven budapesti fesztivált. Makovecz halála után döntöttünk úgy, hogy a legjobb épületeibe elvisszük azokat a népzenei, világzenei koncerteket, amelyek szerintünk egységessé tudták tenni ezt a fesztivált.
A zene, a tánc, az építészet, az írott szó, a kiállítás szervesen be tudja mutatni ezt a Makovecz-életművet, amely nagyon sajátos magyar látásmódot képvisel a mai napig, Azt jól látjuk, hogy azon városok, ahol Makovecz épülete található, másképp lüktetnek. Makón, Csengerben, Lendván igazi büszkeség látni ezeket.
Most a 11. alkalommal adja a Makovecz-díjakat a Makovecz Alapítvány e hét vasárnap a Fonóban. Mindig egyedi kulturális produkciókkal színezzük a Makovecz-tereket, mert ha élne a Mester, biztosan ő is örülne ennek – foglalta össze a fesztiváligazgató.