– November elején a közösségi oldalára azt írta ki: „Talán felértem a hegy csúcsára, teherhordó sherpa nélkül is, egy nehéz, végeláthatatlannak tűnő feladatsor, év után.” Mi történt?
– Ahova felértem, az az a munka, amire születtem: a tanítás. A nyolcvanas években már tanítottam drámatanárként. Büszke vagyok a tanítványaimra, többen közülük jeles, elismert művészek lettek. A legérdekesebb pillanatban hagytam ott a tanítást egy másik nagyobb élményért, a családalapításért. Húsz évig heti egy-két alkalommal külsősként, az elmúlt öt évben heti másfél napot óraadóként oktattam. Most főállásban visszatértem a tanításhoz. 14 és 24 év közötti diákoknak tanítok stílus- és viselettörténetet. A textilműves, grafikus, festő és divatstílus- és jelmeztervező szakon végzett hallgatók képző- és iparművészeti munkatársak lesznek.
– Milyen érdekességekre hívja fel a figyelmüket?
Megtanuljuk, hogy mi köze a Krisztus után háromszáz évvel a bíborcsigából kipréselt bíborszínnek Hollywood vörös szőnyegéhez, hogy ma miért a körömfestés a legfőbb önkifejezési mód, vagy hogyan döntjük el néhány másodperc alatt, hogy valaki szimpatikus-e vagy sem.
Miközben a lovagi életről, az akkori viseletről beszélünk, vagy arról, hogy a nagymama miért kérdezi az unokájától, hogy van-e már lovagja, a Carmina Buranát hallgatjuk és az Excaliburből nézünk részleteket. Aztán kicsöngetnek, és a diákok nem mennek ki a teremből, ülnek tovább, hallgatják a zenét, nézik a filmet. Nem is álmodtam olyan szeretetről és tiszteletről, amellyel körbevesznek.
– A gimnáziumban drámatagozaton, mellette a középfokú zeneiskolában zongora–hárfa szakon, az ELTE-n magyar–történelem–esztétika szakon végzett. Hogyan kötelezte el magát évtizedekre a színház és a látvány mellett?
– Nincs nap, hogy ne jusson eszembe egyetemi tanárom és mesterem, Kerényi Ferenc, az ország egyik legjobb irodalomtörténésze, kutatója, pedagógusa. A Színházi Intézet igazgatójaként az óráit az intézetben tartotta, és az érdeklődőket rögtön bevonta a kutatásaiba, lexikonok szócikkezésébe. Még egyetemista voltam, amikor elvállalta a Színművészeti Főiskola egyik monstre kiállításának megrendezését, ahol engem, a fiatal kollégát, már, mint kurátort mutatott be. Kerényi mester mellett felnőtt egy négy-öt fős csapat, akikkel folyamatosan együtt működött. Ma is mindenki a Színházi Intézetnek dolgozik külsősként vagy belsősként – rajtam kívül.