Egy új galéria fiatal alkotói kötetben

Karácsonyra jelent meg a Kispont Galéria katalógusa. A galériát 2020 novembere óta a Kettőspont Színház & Spirituális Ügynökség működteti az Új Alkotóműhely Egyesülettel karöltve. A katalógus az egyesület négy kiállításának anyagát mutatja be.

Pásztor D. Attila
2023. 01. 04. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Új Alkotóműhely 2010-ben alakult a Magyar Képzőművészeti Egyetem akkori hallgatóiból. A csoport a művészek és a társadalom egyéb közösségeinek kapcsolatát vizsgálja. Úgy tartják, hogy az alkotók munkája túlzottan eltávolodik a befogadó megszólításától, míg a közönség tévesen értékeli és értelmezi a műalkotásokat. Ez hasadást eredményez a társadalmat formálni és támogatni képes művészet és a társadalom között. Ezért a csoport megoldást keres, amely aktív kapcsolatot hoz létre befogadó és alkotó között.
 

Az Új Alkotóműhely eddigi legjelentősebb eredménye az önkormányzat, a helyi művelődési központ, a helyi vállalatok és magánszemélyek támogatásával több ízben megszervezett tiszakécskei művésztelep.


Tiszakécskén amúgy 1977-től kezdve működik művésztelep, illetve alkotótábor. Meghívásos formában olyan mestereket láttak vendégül, mint mások mellett Szurcsik József, Szemadám György, Balanyi Károly, Szunyoghy Balázs.
Az Új Alkotóműhely törekvéséhez híven a nyári alkotóműhelyén különböző művészeti ágak képviselői vesznek részt, kölcsönösen inspirálva egymás munkáját. Mint írják: „A képzőművészet mellett teret adunk a fotó, a színház és az irodalom alkotóinak is, ennek köszönhetően a Tiszakécskén születő szobrok, festmények, kerámiák igazi összművészeti környezetben jöhetnek létre.”
A műhely karácsonyi albuma Saját levegő címen négy alkotó – Debreczeni Imre, Lengl Orsolya, Kusnyár Evelin, Csóka Szilárd Zsolt – négy önálló kiállításának anyagát gyűjtötte egybe.
 

– Debreczeni Imre Saját levegő című új kiállítása többszöri újrakezdés eredménye, melyben a traumák feldolgozásának különböző lehetőségei bontakoznak ki, visszautalva korábbi alkotói korszakára 

– fogalmazott megnyitójában Fodor Sándor, az első tárlat kurátora, reagálva arra, hogy a korábbi korszak sci-fi-sorozata elégett egy tragikus balesetben.
Kusnyár Evelin a festményeit gyakran saját fénykép alapján alkotja. Személyes emlékek, azok egy-egy pillanata fogalmazódik festménnyé, méghozzá szilánkokra aprítva az emléktöredékeket, hogy azok majd a néző képzeleté­ben álljanak össze történetté.
– Kusnyár Evelin nagyszülei nyulakat tenyésztettek. A nagyszülőknél töltött idő, a gyermekkor, az otthon, a legjobb, legszebb értelemben vett nosztalgia szimbóluma, motívuma a nyúl – fogalmazott megnyitójában Retkes Máté szobrászművész, utalva a megannyi nyúlképre.
Lengl Orsolya így írt a művészetéről: nagyrészt a hagyományos olaj-vászon technikával dolgozik, de sokat kísérletezik újabb anyagokkal és megoldásokkal, mind a festészetben, mind a szobrászatban és installációkban. – A transzparencia gondolatkörével foglalkozom. Ehhez kapcsolódóan azonban nem konkrétan az átlátszóság fogalma és az ehhez kapcsolódó anyagok köré csoportosítom ábrázolásmódomat, hanem két képsík összeütköztetésére, ezen keresztül pedig az idő és a tér kettősségére redukálom azt. Olyan térbeli állapotok megjelenése foglalkoztat, amelyek csak két vagy több kép egymásra illesztésekor jöhetnek létre. Ezt különböző módokon és technikákkal juttatom érvényre a festészetemben.
– A képrögzítés egyik legfontosabb célja az emlékállítás, gondoljunk csak a portréfestészetre – mondta Lengl Orsolya kiállításmegnyitóján Sipos Tünde művészettörténész. – Egyértelmű, hogy a portré a legjellegzetesebb műfaj, ahol a fotó hathatósabbnak bizonyult a gyorsaság és a részlethűség miatt – fűzte hozzá.


Csóka Szilárd Zsolt a saját művészete fejlődésével kapcsolatban elárulta: mindinkább érdekelni kezdte a portréfestészet vásznon alakuló és az ezen artikulálódó tér viszonya. Ebben az alkotói periódusban különböző tájképeket festett, olyan háttereket és előtereket, amelyek önmagukban képesek voltak nemcsak mellérendelt helyként funkcionálni, hanem teljes és nyitott világokként nyilvánulhattak meg, s képesek reflektálni a technológia által uralt társadalmunkra, a szerves emberi test és a digitális eszközök generálta képek reprezentációira, a kiüresedett, meghasonult, önmagától elidegenedett emberiségre.
 

A portrék jelenünk társadalmi problémáira hívják fel a figyelmet, reflektálnak korunk emberének félelmére attól, hogy lemarad valami fontosról, különleges eseményről, élményről 

– vélekedett Kallós Judit művészettörténész Csóka Szilárd Zsolt tárlatának megnyitóján, amelyet az alkotó olaj-vászon portréi uraltak.

Borítókép: Debreczeni Imre sci-fi fantáziája (Forrás: Facebook)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.