Homolya Gábor munkássága rendkívül gazdag, termékeny és sokoldalú – írják róla az Érdi Hungarikum Klub oldalán. Készít egyedi grafikákat, digitális nyomatként megvalósuló fotómontázsokat, homokapplikációs kollázsokat, tárgyszobrokat, objekteket és pontosan meghatározható keretbe talán nem sorolható alkotásokat is. Ezek mellett fotósként is alkot. Tehát a képzőművészet műfajai közötti szabad átjárással – és vitathatatlan mesterségbeli tudással – valósítja meg korántsem szokványos és rendkívüli asszociációs gazdagságú műveit. A művész – a személyiségéből fakadóan – gyakran él a humor, az irónia, szatíra és a groteszk alkalmazásával, de ezek tulajdonképpen csak segítő eszközök ahhoz, hogy az alkotásait szemlélő nézőket még inkább magukkal ragadja a művek mély gondolati rétegzettsége. Művészete szoros kapcsolatban áll az irodalommal, a költészettel, számos műve vizuális továbbgondolása a lírai alkotásoknak. Alkotásaiban többféle technika keveredik. Nemcsak fest, rajzol, fényképez, hanem különféle tárgyakat összekapcsol, ragaszt, varr, hegeszt. Homolya Gábor azt nyilatkozta korábban, hogy az alkotásai leginkább a magyar kultúrára épülnek.
A szójátékok, az asszociációk, a versidézetek a mi tudatunkban élnek, és kizárólag nekünk jelentik azt, amire utalni szeretnék
– mondta a művész. – Az én észjárásom csak az anyanyelvemre, a magyarra forog, némi idegen nyelvtudással fűszerezve.
Újrahasznosító, úgynevezett „recycling” művész vagyok. Ezt néha piktogram formában is hangsúlyozom – mondta.
A nyers valóság és a költészet egyaránt megtalálható „összerakott” műveiben. Arra a kérdésre, hogy a gondolat születik-e meg először vagy a tárgyak adják az ötletet, így felelt: – Nincs rá egyértelmű válasz, mert hol így, hol úgy történik. Bevillan egy idea vagy inkább egy gondolat, ami messze van még a végkifejlettől, de arra jó, hogy elkezdek gondolkodni rajta, hogyan fogom megoldani. Néha elég egy humoros szójáték vagy egy kifacsart gondolat, amit aztán dédelgetek magamban. Olykor hónapokig, sőt évekig is, s ha valamelyiknek aktualitása lesz, megvalósítom.
A képzőművész szombaton nyíló, átfogó asszamblázs kiállítását a Csokonai Nonprofit Kft. szervezi a Vészkijárat Galériában. A megnyitón a képzőművész bátyja, Homolya Tibor mutatja be a kiváló, olykor humort sem nélkülöző műalkotásokat. Mi is az assemblage? – állunk meg egy pillanatra. Ezt olvashatjuk róla: a XX. századi vizuális művészeti irányzatok, mint például a pop-art vagy a dadaizmus jellegzetes műfaja. A különféle tárgyak egymáshoz illesztéséből, összerakásából, halmozásából létrehozott háromdimenziós műalkotás, hasonlítható a kollázshoz, de a kollázs kétdimenziós műalkotásától eltérően térbeli kompozíció.
Az assemblage technikáját Pablo Picasso vezette be az 1914-ben született, Abszintos üveg című alkotásával.
Homolya Gábort megkerestük a most nyíló kiállításával kapcsolatban. – Nincs külön tematika ezen a kiállításon – árulta el a képzőművész. – Negyvennégy művemet állítjuk ki, köztük olyanokat, amelyeket kevesen láttak, mert azok egy-egy művésztelepen készültek. Installációk, kollázsok lesznek, amelyeket az elmúlt húsz évben készítettem. Az egyik művem például kollázs formában József Attila Két hexameterét ábrázolja: „Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis! / Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis!” Lesz egy Ady-hajó is a kiállításon, ami a „Nem leszek a szürkék hegedűse” verssorra utal. Egy hegedűből készült vitorlás hajó francia kártyákkal. Meg kell nézni az alkotásokat, nehéz róluk beszélni – szögezte le a művész.
Borítókép: Trombitás postamester (Fotó: Homolya Gábor)