– A Vágtázó Csodaszarvas együttes az ősi, mágikus erejű népzenéhez szeretné közelebb hozni a hallgatókat. Ön mikor találkozott először ezzel az ősi erejű, ösztönös zenével?
– Tizenhét éves koromban egyszer a barátaimmal ki szerettük volna próbálni a zenélést, alkalmi hangszereken kísérleteztünk. Ez azonban nem bizonyult elég izgalmasnak, s így elkezdtem keresni magamban, tulajdonképpen mi is az a zene bennem, ami szeretne megvalósulni. Egyszer csak valami egészen különös dolog történt: önfeledt állapotba kerültem és elkezdtem rohanni egyenesen a szekrény felé. Dörömböltem, egyre gyorsabban és erősebben, s egyszer csak énekelni kezdtem. Kiröpült belőlem egy soha nem hallott, keletiesnek tűnő ének. S amikor vége lett, visszatértem a mindennapi világunkba. A többiek ekkor megjegyezték, nem is tudták, hogy egy müezzin lakik bennem. Később sok ehhez hasonló élményben volt részen, s próbáltam megérteni ezeket a tapasztalatokat.

– Mikor kezdett magyarázatok után kutatni az ösztönös müezzinénekkel kapcsolatosan?
– A Vágtázó Halottkémek együttes már az 1970-es évek második felében országszerte híressé vált. ’82-ben elhívtak egy sajtótájékoztatóra, hogy arról kérdezzenek, mi ez a zene, amit játszunk. Én sem tudtam, csak azt, hogy ösztönösen jön, és őrületes hatású. A kérdéseimre a zene mibenlétével foglalkozó könyvekben kerestem a választ. Egyikben sem találtam semmi fogódzót ahhoz, ami velem történt. Majd a kezembe került Bartók Béla Mi a népzene? című kis füzete, melyben a népzenekutató- és -gyűjtő leírta pontosan ugyanazt, amit átéltem. Bartók Béla ugyanis azt mondja, hogy a népzenének két válfaja létezik: az egyik, amit ismerünk, de van egy másik is, amit ő igazi parasztzenének nevezett. Ez utóbbinak pedig három tulajdonsága van: különleges tudatállapotban születik, minden kulturális befolyástól mentesen, és egy elemi erő, egy természeti erő hajtja. Mindhárom jellemző pontosan illett arra, ami velem történt. Még izgalmasabb volt a számomra ennek a természeti erőnek a mibenléte. Fizikus-csillagász szakon végeztem. Tudtam arról, hogy létezik az életnek is egyetemes természettörvénye, ezt Bauer Ervin elméleti biológiája bebizonyította. Csillagászként felismertem ennek az élettörvénynek a kozmikus jelentőségét.
Ha az élettörvény a világegyetem alaptörvénye, akkor össze vagyunk kötve minden élettel, a mindenség életével. Az élet működésben levő alkotóerő. Tehát az emberi alkotóerő képes a kozmikus alkotóerőből meríteni. Az igazi parasztzene ebből az időtlen alkotóerőből fakad, ösztönösen, a néplélek mélyéből, a kozmikus alkotóerőből. Az ősi népzene kutatása segített abban, hogy kidolgozzam az élő világegyetem átfogó tudományát. Bartók ezt is megsejtette.
Azt írta az igazi parasztzenéről: „ez a muzsika ugyanazzal a szerves szabadsággal fejlődött, mint a természet egyéb élő szervezetei, a virágok vagy az állatok”. Bartók Béla zseniálisan megsejtett egy olyan tágabb természettudományt, ami a fizikai erőkön túl a kozmikus életerőt is magában foglalja.