Guiseppe Collodi Pinokkió című meseregénye 1881-ben jelent meg először, és az azóta eltelt, bő 140 év alatt a fából faragott, majd hús-vérré váló fiú története a filmipar egyik kedvence lett – tavaly például két stúdió is előállt a maga friss változatával.

A Disney élőszereplős alkotása jókora fiaskónak bizonyult – pedig az a Robert Zemeckis volt a rendezője, egyben forgatókönyvének társírója, akinek egyebek mellett a Vissza a jövőbe-trilógiát köszönhetik a filmkedvelők. A Netflixhez köthető, másik alkotás úgynevezett stop motion technikával készült animációs film. (Az eljárás lényege: a stáb tagjai külön-külön, állóképként rögzítik a képkockákat, és csak később dolgozzák össze őket mozgóképpé.) A társrendező és társ-forgatókönyvíró Guillermo del Toro volt, aki 2017-ben aratta legnagyobb kritikai sikerét: A víz érintése című filmje nem kevesebb, mint négy Oscart nyert! Az általa készített változat nem a klasszikus mese újraforgatása, sokkal inkább újragondolása: több ponton eltér a Collodi-féle eredetitől, ahogy a Disney 1940-es, mára szintén klasszikussá lett rajzfilmváltozatától is.
E filmben Dzsepettó nem azért vágyik gyermekre, mert nem adatott meg neki, hogy megszülessen, épp ellenkezőleg: azért, mert volt egy fia – Carlo –, de elragadta tőle a háború, és a fafaragó mester képtelen túllépni e veszteségen.

A másik szembeötlő változás: a történet nem a XIX. századi, hanem a II. világháborús Olaszországban játszódik, így fontos szerepet kap benne a fasizmus előretörése, a fanatizmus elhatalmasodása és a háborús felkészülés – sőt, egy ponton maga a Duce, vagyis Benito Mussolini is színre lép, hogy aztán meg is kapja a magáét.
Aki ismeri a rendező munkásságát, aligha találja meglepőnek e módosításokat. Érzelmekkel teli, helyenként szomorú történetek, melyekben keverednek a valós konfliktusok és a főszereplők – egy kegyetlen világban helytállni kényszerülő, nemegyszer magányos gyerekek – képzeletében játszódó események… Ezek Del Toro védjegyei.
Kezei között az új Pinokkió tehát meglepően sötét, olykor kimondottan komor alkotás lett, ami a helyenként kísérteties, helyenként gótikus hatásokat mutató látványvilágon is érződik.
Az animáció ezzel együtt lélegzetelállító, a film vizuális megvalósítása hibátlan – a társrendező-társforgatókönyvíró és csapata idén el is nyerte a legjobb animációs alkotásnak járó Oscart.