Zebra, ahonnan nem lehet továbblépni

A Malko Teatro Zebra című darabját a Jelen/lét Fesztivál keretében mutatta be a Nemzeti Színház. A fesztivál célja, hogy a nemzetiségi kultúrát ápoló kisebbségek egy teljes hétig jelen legyenek a főváros színházában.

Viola Szandra
2023. 03. 22. 5:20
Fotó: Malko Teatro
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Középkorú nő áll egy útkereszteződésben, és képtelen átmenni. Úgy érzi, az élete elért egy olyan pontig, ahonnan nem lehet továbblépni.” Korunk civilizációs betegsége a kiégés, a túlhajszoltságból adódó depresszió, a mindennapi taposómalomban felőrölt egyéniség. Míg napjaink egyik jellemzője épp a szerzés, az anyagi javakért vívott küzdelem rabszolgasága, addig parancsa, hívószava talán épp mindezzel ellentmondásban a „találd meg önmagad!”. A Jana Dobreva által írt karakter talán épp ennek az ellentmondásnak a végpólusai közé feszül fel, amikor önelvesztése bénultságba, cselekvőképtelenségbe merevíti. A Zebra című monodráma főszereplője a hétköznapi nyelvi regiszterektől és az első pillantásra hétköznapinak tűnő szituációból halad pszichoanalitikus mélységek felé. Bár egy helyben áll, belső utazása megkezdődik.

Zebra
Zebra Fotó: Malko Teatro

 

A Zebra című előadás puritán díszlete két óriási nejlonból áll

A Hadzsikosztova Gabriella által megálmodott puritán díszlet két kifeszített, óriási nejlonból áll. A nézőtér és a színpad között elhelyezkedő átlátszó „burok” nem csupán metaforikus jelentések tárházául szolgál, hanem egyúttal vetítővászonként is funkcionál.

Hadzsikosztova Gabriella mozgása inkább rontott táncnyelv, gesztusszínház, mintsem tiszta tánc; a szavakból, jelentések keltette hangulatokból nő ki, időnként elszakadva, majd szervesülve a textussal. „Nem tudtam, hogy vannak kihalt kereszteződések… Hová tűnt a világ?” – sorjáznak az egyre filozofikusabb kérdések. A néző lassan ráébred, az egyén kilétének, a személyes életút elfogadásának vagy megváltoztatásának drámáját látja.

 A Jana Dobreva által írt monológ időnként az őrület húrjait is megpendíti: „Hol van a gyógyszerem? Nincs vizem… A gyógyszereket nem szabad víz nélkül lenyelni… Elakadhat valahol a toroktól a gyomorig vezető úton… lyukat csinálhat… abban pedig gyökeret ereszthet egy cseresznyefa és kihajthat… A nagymamám azt mondta: – Ne nyeld le a cseresznye magját, mert a hasadban cseresznyefa fog nőni.” A szokatlan, a „nem normális” kijelentések sora azonban csak egy lépésnyire található a gyermeki éntől, amely a személyiség legmélyebben lévő magvát képezi. Épp ezért csodálatos, ahogy Jana Dobreva a cseresznyemaghoz kötődő gyermekkori emlék felidézése által utal az én legbensőbb titkaira, világképző asszociációira.

A személyiség mélyrétegei minden esetben a gyermekkori emlékekből, ingerekből, esetleges traumákból táplálkoznak. Hogy ennél a benső világnál időzünk, azt nem csupán a családi anekdoták monológban való feltűnése jelzi, hanem a mondókák, rigmusok szövegtérbe kerülése is. Az ecc-pecc, kimehetsz ritmusára, kuporogva dülöngélő nőalak érzékletesen láttatja a felnőtt élet terheitől (például édesanya elvesztése) újra gyermekké váló, szorongó felnőttet.

 

A pokol tornácán áll az úttest szélén álldogáló nőalak

Bár láthatunk rítustáncra emlékeztető elemeket, ez az önelvesztés mégsem a dionüsziák áldott, akaratlagos határátlépése, nem az egyén kollektívba való átlényegülése. Sokkal inkább érezhetjük azt, hogy a pokol tornácán áll az úttest szélén álldogáló nőalak, táncát pedig purgatóriumi mozgássornak.

A Zebra nem csupán azért tekinthető monodrámának, mert Hadzsikosztova Gabriella egyedül táncol és beszél a színpadon, hanem azért is, mert a nézőpontot is az egyén egóvá centralizált világlátása jelenti. A műfaj kiválóan szemlélteti az érzékelés örökké szubjektív jellegét, az önmagába zárt én monológszerű belső „beszédét”.

Felvillanó városi képeket, metropoliszt látunk kivetítve, azonban maga a helyszín mégsem nélkülözi a mágikus-mitikus áthallásokat. Az útkereszteződés népmesék, mítoszok gyakori szimbóluma, s mint ilyen, épp az életet meghatározó döntések meghozatalának színhelye. A zebra csupán ennek az ősi archetipikus térnek a modernizált mása, a néző azonban emlékszik azokra a gyermekkorban hallott történetekre, amelyekben a válaszút nem csupán térbeli, hanem gyakran világok és idősíkok közötti választást jelentett. A darab hangulatok egész sorát villantja fel, pozitív és negatív emlékeket idéz meg, míg végül megszületik az elhatározás: a nő elindul, át a zebrán, az életút folytatódhat.

Borítókép: jelenet az előadásból (Fotó: Malko Teatro)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.