Ha már 180 (néha több) esztendő, éppen negyven éve zajlott ama nevezetes Ki mit tud?, ahol a zsűri ellenében a közönség minduntalan visszaszavazta a Pokolgépet, amely végül második lett.
– Vannak emberek, akik ha valakit húsz éve nem látnak, megjegyzik, hogy megöregedett – válaszolta Kalapács József azon kérdésemre, milyen hatvanon túl az élet. – Közben elfelejtenek tükörbe nézni, mert ők is éppen annyit öregedtek. Jó, a rockzenészek pár évvel gyorsabban öregszenek.
– Én biztosan nem – vetette közbe Nagyfi László.
Amikor összeállt a klasszikus Pokolgép a nyolcvanas évek közepén, éppen átalakulóban volt a honi rockélet. Nagy bandák szűntek meg vagy szüneteltek, megjelent az alternatív muzsika, és ekkorra érett be a New Wave of British Heavy Metal, a NWOBHM, mondhatni maga a műfaj: a heavy metal.
Mindezeket megelőzően, Nagyfi Lászlót anno az AC/DC ragadta meg, Kalapács József a Deep Purple-ért rajongott.
A heavy metal kialakulásában nagyon sokat számított az énekesek stílusa: a szikár, egyenes, staccatós éneklés
– vélekedett Kalapács József, aki mióta megismerkedett a műfajjal, kezdve a Judas Priesttel és az Iron Maidennel, kitart mellette. S noha honi zenés színházaink visszatérő szereplője, gyakorta Rudán Joe-val, sőt a Madáchban időtlen idők óta tolja Mr. Mefisztulészt a Macskákban, a Kalapács zenekar rendületlenül nyomja a metált.
Közbe kellett okoskodnom, hogy az énekstílus mellett a kettős gitárjáték, a gitárszólók, a játéktechnika szintén alapjaiban jellemzi a műfajt, ám ameddig a gitáros effekteket, erősítőt, hangszert cserélhet, az énekesnek adott a hangja.
– Ha hetekig pihenteti az ember, nagyon kitisztul, ami aztán gondot okoz a színpadon, mert olyanok és onnan jönnek, amik addig soha – osztotta meg tapasztalatait az énekes, megjegyezve: karban kell tartani a hangot, de nem szabad elpattintani a húrt, majd hozzáfűzte: Cseh Kató néni volt az az énektanára, aki azt mondta, nem akarja elrontani, megváltoztatni a hangját.