Szövényi-Lux Balázs Az első kettő című filmje a legnagyobb csapdát mutatja

Mindig az a legjobb, ha egy elsőfilmes rendező a saját történetét viszi a filmvászonra, mert nagyon nehéz olyan karaktereket teremteni, akik hús-vér emberek, hitelesek, vannak a személyiségükből fakadó jó és rossz tulajdonsá­gaik. Ha viszont mindezt csak kitalálja az alkotó, akkor nem biztos, hogy a karakterek tulajdonságai hitelesek lesznek. Ehhez ugyanis óriá­si élettapasztalatra van szükség. Szövényi-Lux Balázs Az első kettő című alkotásának viszont minden filmkockája hiteles.

2023. 04. 21. 5:30
Forrás: Vertigo Média
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egészen lenyűgöző hatással van a nézőkre Az első kettő című film, amely Szövényi-Lux Balázs első egész estés mozija. Hitelesek az élethelyzetek, a párbeszédek, a filmbéli szerelmesek, és ami a legmegdöbbentőbb, a fiatalok vizuálisan megjelenő álomvilága is hiteles. Mindez egyrészt annak köszönhető, hogy az alkotók kívülről és belülről egyaránt igencsak alaposan ismerték a témát és a szereplőket is, másrészt annak, hogy megtalálták a film ritmusát és a témához leginkább illő képi világot.

Az első kettő
Az első kettő Fotó: Vertigo Média

 

Az első kettő című filmben gellert kap a szerelem

Szövényi-Lux Balázs Az első kettő című filmje a szerelemről szól. A szerelem hangulatát, ha a vizuális és tartalmi közhelyeken túl kíván lépni egy alkotó, nem könnyű megragadni. Rá­adásul nem egy hangulatról beszélünk, hanem valamiféle furcsa hullámzásról. Az se túl nagy baj, ha egy film hitelesen tudja bemutatni ezt a hullámzást, ám ha még arra is képes, hogy egy kicsit más fénytörésben ábrázolja a milliószor elmesélt témát, akkor panaszra nem lehet ok. Szövényi-Lux Balázs filmjében ugyanis azt látjuk, hogy ha a fiatalok szerelme önmagában és önmagáért téren és időn kívül létezik, akkor minden rendben van. Ám ha a külvilágban kellene léteznie a kapcsolatnak, a hétköznapi problémák sokszor idegesítő tengerében kellene működnie, akkor gellert kapnak a nagy érzelmek, akkor pillanatok alatt eltűnik a varázslat, akkor két idegen ücsörög egymás mellett tehetetlenül.

Az első kettő
Az első kettő Fotó: Vertigo Média

Ez a film arról szól, hogy a külvilágban való létezés minden szerelem valódi próbája. Itt viszont azt látjuk, hogy a két fiatal (Hannah Saxby és Bergendi Barnabás természetes alakításában) nem képes egymással együttműködni, nem képes elköteleződni egymás mellett, nem képesek a szerelem mellett a legjobb barátokká válni, nem képesek valódi szövetségre lépni egymással. Ennek pedig a legfőbb oka az, hogy egyikőjük sem érett még egy valódi párkapcsolatra, ami egymás felé taszigálja őket, az nem több, mint a vágy, arról viszont tudjuk jól, hogy nem a legtartósabb párkapcsolati kötőszövet. A film álomjelenetei kapcsán néhány percig azt gondolja az ember, hogy Bódy Gábor Psyché című filmjének modern kori variá­ciója köszön vissza, de aztán kiderül, hogy nem erről van szó. Sokkal inkább arról, hogy képes-e két fiatal megérteni, milyen ajándékban részesíti őket a sors azzal, hogy szeretik egymást.

Az első kettő
Az első kettő Fotó: Vertigo Média

Erre utal a cím is: Az első kettő. Mármint Ádámra és Évára, és persze arra, hogy jön, nagyon hamar jön az a kígyó is, a kísértés, aminek aztán persze nagyon nehéz ellenállni. Itt az a kísértés, hogy a két fiatalt szétválasztja egymástól a bürokrácia, és a valódi próbatétel az, hogy összeroppannak-e, vagy képesek kivárni, hogy minden papír meglegyen ahhoz, hogy egybekeljenek. És mivel minden luciferi erő rosszra tör, de közben jót művel (legalábbis ha az ember képes figyelni és tanulni), a fiatalok szembesülhetnek azzal, hogy mielőtt egybekelnének, nem kerülhetik meg annak a végiggondolását, hogy mit jelent nekik a másik. Képesek-e arra, hogy éljenek egymás nélkül, vagy inkább úgy döntenek, hogy elköteleződnek egymás mellett, de annak súlyának kellene lennie? Hamar kiderül: az ő szerelmük viszont súlytalan.

Az első kettő
Az első kettő Fotó: Vertigo Média

Ők még a világnak beszélnek magukról, miközben az igazi szeretet az, ha már csak a másiknak akarsz mondani bármit is. Annak, aki igazán képes figyelni rád. Nem vagyok benne biztos, hogy a fiatal alkotók tudták, hogy mit mondanak a filmjükkel, ők csak mondták és mutatták azokat a dolgokat, amiket eddig megtanultak az életben. Viszont az biztos, hogy érdemes odafigyelni rájuk. Mert ez a film arról is szól, hogy szomjazzák azokat a szavakat, amiket az idősebbek tudnak mondani nekik. Az életről persze, de leginkább arról, hogyan tudunk jól szeretni.

Borítókép: jelenet a filmből (Vertigo Média)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.