A kortárs színdarab három férfi története, akiknek barátsága tizenöt évre nyúlik vissza – ez a barátság látszik meginogni, amikor egyikük kitérőt tesz a modern művészetek felé.
Serge (Nagy Viktor) vásárol egy igen drága festményt – egy modern mesterművet –, ami teljesen fehér. Legjobb barátja, Marc (Zayzon Zsolt) pedig nem rejti véka alá cseppet sem hízelgő véleményét, mi több, a maga szabadszájúságával fejezi ki. Erősen sznobnak érzi ezt a vételt és barátja önállóságát, hiszen eddig ezen a területen hasonló volt az elképzelésük.
A vitába akarata ellenére belekeveredik toleráns és nyugodt barátjuk, Yvan (Hevesi László), aki próbálja elsimítani a konfliktust.
A vita, amely eleinte pusztán a művészetről szólt, egyre személyesebbé válik – előkerülnek a régmúlt fájdalmai is. Az előadás különlegessége, hogy az írónő kizárólag férfi színészekkel engedi előadni ezt a darabot, talán mert ilyen nők nem is léteznek.
A Művészet bár komédiának álcázza magát, valójában drámai elemekkel komponálva jut el egy felszínes ellentmondástól a véresen komoly végkifejletéig. A darabot először Sean Connery mutatta be Londonban, azóta világsiker, és 2020 őszén a Thália Télikertjében is debütált. A különleges történet egy zseniális (láthatatlan) festmény leleplezésétől indul, és komoly konfliktusok feltárásáig vezet.
Az előadás vizuális megjelenítése a színpadon egyszerű és letisztult, akárcsak a nézeteltéréseket felszínre hozó drága festmény. Fehér, fényes térben tűnnek fel a szereplők hol kettesben, hol hármasban. A párbeszédeket belső monológok tarkítják, amik segítik megérteni a szereplők személyes feszültségeit és a karakterük cizelláltságát. Az ellentétek feltárásáig nem kell sokat várnunk, a karakterek gyenge pontjai viszont lassabban bontakoznak ki.
Az előadás szerzője, Yasmina Reza 1957-ben született Párizsban; keleties nevét annak köszönheti, hogy apja családja Szamarkandból származik, anyja viszont Budapesten született. Yasmina Reza tanulmányai során foglalkozott szociológiával, színháztudománnyal, majd Jacques Lecoq színiiskolájába járt, és néhány évig színésznőként is dolgozott. 1986-ban mutatták be első színművét.
A darab rendezője, Béres Attila 1971-ben született Marosvásárhelyen. Előbb színész, majd rendező szakon végzett (Marosvásárhely, ill. Budapest). A művészeti pálya előtt matematikusi diplomát szerzett (Marosvásárhely). Rendezői karrierjét Egerben kezdte, majd a Pécsi Nemzeti Színházhoz szerződött. 2006-ban a Budapesti Operettszínház főrendezője lett. 2012-ben igazgatóhelyettese lett a Miskolci Nemzeti Színháznak, 2014 és 2015 között főrendező volt a Weöres Sándor Színházban, majd 2015-től a Miskolci Nemzteti Színház igazgatója.
Számtalan magyarországi rendezése mellett dolgozott a román és az orosz színházi világban. A Thália Színházban a Művészet című darab mellett korábban az Esküvőtől válóperig, a Liliom, a Hétköznapi őrületek, a Lövések a Broadwayn, illetve az Illatszertár című darabokat rendezte.
Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE!
Borítókép: Jelenet az előadásból (Fotó: Színház.org)