Átfogalmazott Csontváry, fehér lepedőn, húsz perc alatt

Itthon még nem bevett kezdeményezéssel állt elő Szőke Péter Jakab és Verebélyi Diána festőpáros, amikor az élő festés performanszot először bemutatták a közönségnek. Nem kellett sokat várniuk, hogy múzeumi szintre emelkedjék az ötletük: a Szépművészeti Múzeum Csontváry 170 kiállítás kísérőprogramjain telt ház figyelte, miként születik meg húsz perc alatt egy Csontváry-parafrázis. A művészek hangsúlyozzák, az átfogalmazott Csontváry-kép nyomokban tartalmazza az adott művet, a folyamat az érdekes, ahogyan a mű születésének világát megteremtik a színpadon.

Szilléry Éva
2023. 07. 23. 13:41
Csontváry performansz
Fotó: Szőke Péter Jakab Art
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A több évtizede tartó koncepciózus építkezés és a professzionális csapat emelte Európa és a világ legismertebb múzeumai közé a Szépművészetit, a munkának mára elmaradhatatlan része a Múzeum+ programsorozat is. 

Csontváry képén dolgoznak az alkotók
Csontváry ihletésében, a Szépművészeti Múzeumban. Forrás: Szőke Péter Jakab Art/A művész Facebook-oldala 

Az a törekvés, hogy a múzeumba kevéssé járó embereket is megszólítsák és ott tartsák a kiállítóhelyen. Amikor Szőke Péter Jakab néhány éve az Art Marketen az első élő festést megvalósította, nem sejtette, hogy az ország legnagyobb múzeuma fogja meghívni ezzel a munkával.

A képzőművészeti vásáron a Covid-járvány alatt festett nyilvánosan 4×2 méteres lepedőre a művész, témaválasztásában valamiképp a bezártságélményt megidézve egy üres szobát vitt a vászonra. Az egyszerűen megfogalmazott belső tér kortárs festményként is értelmezhető. Idén pedig már a Szépművészeti Múzeum kísérőprogramjára készített spontán alkotást Csontváry Kosztka Tivadar ihletésében. 

A technika lényege röviden, hogy hátulról festik meg a képet vékony lepedővászonra, erős reflektorok mellett, az alap egyből átkapja a színt, így a közönség szinte azonnal látja a készülő munkát, és a festőkkel is kapcsolata van, minden mozdulatukat követheti.

– Kortárs, vonalszerű alakból alakítottuk át tájképpé Csontváry ismert képét, A taorminai görög színház romjait, majd továbbgondolva Etnává és a görög színház romjaivá, öböllé és a tengerré. Az így született munkán nem az eredeti képet kell keresni, csak annak szín-kompozíció hasonmását. Másodszor Csontváry motívumaiból raktunk össze egy kompozíciót, a Magányos cédrus, a Próféta és A Nagy Tarpatak a Tátrában című ismert képek alakzataiból. 

Kitaláltunk egy olyan módszert, amivel a végén összefolyatjuk a színeket, és ebből egy nagyon érdekes, megfolyt kompozícióvá válik az egész. 

Csontváry átértelmezés
A lecsurgatott kép előtt Forrás: Szőke Péter Jakab Art/A művész Facebook-oldala 

Amit közel húsz perc alatt fel tudunk festeni, egy

nagyon leegyszerűsített kép, de mégis kialakul belőle egy szerethető világ

– magyarázta Szőke Péter Jakab.  
A művész szerint pont úgy kell ezt felfogni, mint a művészetben mindig is jelen lévő műfajt, akár egy hommage, parafrázis megmutatkozását színpadi világításban, performansz formájában, a közönség jelenlétével. 
– Átfogalmaztuk Csontváry világát ezeken a munkáinkon, nyomokban Csontváryt tartalmaz, de valójában egy egészen más kép születik belőle. 

Maga a folyamat nagyon izgalmas, hiszen a mozdulataink látszanak, velük halad a nézői figyelem.

Az első képnél az volt az alapötlet, hogy Csontváry Kosztka Tivadar 120 éve egy különös festő volt. 

Nem érdekelték az izmusok és az korában meghatározó irányok, ő a nap útján haladva a földi és a transzcendentális valóság különös egységét teremtette meg.

– Ma, amikor már nincsenek izmusok, mindenki járja a maga útját, a saját maga által választott mértékben igazodva a művészettörténethez, egyéni utakat látunk. Csontváryt ideidézve azt akartam megmutatni, hogy most már mindenki a maga szellemében dolgozik, talán nem is mindig felismerhető jelleggel, de ennek ellenére ezek szabad világok maradnak, és hogy kinek mi lesz az utóélete, azt majd az idő fogja eldönteni – tette hozzá.

Csontváry kép előtt
Verebélyi Diána Csontváry műve, A taorminai görög színház romjai előtt a Szépművészeti Múzeumban. Fotó: Szőke Péter Jakab Art/A művész Facebook-oldala 

Az Art Market a Múzeum+ program és a Múzeumok éjszakája programon mutatkozott be eddig, koncentrált nézői figyelem mellett, szinte tapintható, ahogyan együtt haladtak a nézők a művészek mozdulataival, gondolataival. Korábban Szőke Péter Jakab az egri művésztelepen már kísérletezett ezzel a technikával, a Ludvig Nemzetközi Művésztelepen pedig két orosz művész állt elő hasonló akcióval.

Az ott alkotó művészek teljes absztrakciót készítettek, aminek nem volt meg a kitalált kompozíciója, csak az esetlegessége, Szőkéék viszont abba az irányba vitték el, hogy legyen egy, már megszületett kép előképe a spontán festésnek, hogy tudják kapcsolni az emberek valamihez.

A kortárs átértelmezéssel egybekötött, látványos színpadi bemutatót újabb helyeken, akár nemzetközi kiállítóterekben is megvalósítanák az alkotók.

 

Borítókép: Az alkotópáros az újragondolt Csontváry-kép előtt  (Fotó: Szőke Péter Jakab Art) 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.