A Metropolitan önmagát bünteti a legjobb szoprán szankcionálásával

Amióta a woke-forradalom rátört a világra, hétköznapivá vált a kulturális önmegfosztás. Az Egyesült Államok könyvtárainak polcairól eltűntek az amerikai regényirodalom olyan kulcsregényei, mint a Tom Sawyer, az Elfújta a szél, és mint olvashattuk, Shakespeare némely művéből is csak szemelvényeket olvashatnak a diákok… Az eltörléskultúra diadalmenetében szinte észre sem vesszük a kulturális kirekesztés újabb és újabb határátlépéseit. Ma már ott tartunk, hogy mindenkit kitaszít a kulturális valóságból Amerika, aki nem mondja föl precízen a hivatalos nyugati narratívát. Persze, van, aki nem hagyja magát.

2023. 08. 13. 21:35
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint arról lapunk is hírt adott Anna Nyetrebko, a Magyarországon is jól ismert, világhírű orosz szopránénekes beperelte korábbi munkaadóját, a New York-i Metropolitan Operát (Met), illetve Peter Gelb főigazgatót, rágalmazás, szerződésszegés és más jogsértések miatt azt követően, hogy a művésznőt elbocsátották az ukrajnai háború kirobbanása után.

Anna Nyetrebko az Operaház Főlépcsőházában (Fotó: Rákossy Péter/Operaház)


Az énekesnő ugyanis nem volt hajlandó az amerikai világképnek megfelelve elítélni Oroszországot az Ukrajna ellen indított hadművelet kapcsán. Elítélte viszont az vele szemben fellépő Metropolitan eljárását. Az előadóművész menedzsmentjének közleménye úgy fogalmaz:  

Oroszország ukrajnai inváziója óta a Met és Peter Gelb Anna Nyetrebkót bűnbakként használják fel az Oroszországtól való elhatárolódást és Ukrajna támogatását célzó kampányukban.

Mivel a nagyszerű szopránénekesnőt a magyar operaközönség is ismeri, kedveli, Ókovács Szilvesztertől, a Magyar Állami Operaház főigazgatójától kérdeztük, hogyan vélekedik az eltörléskultúra újabb térnyeréséről. 
A dalszínház vezetője rámutatott: 

Hét éve dolgozunk együtt az utóbbi húsz év világviszonylatban is legjelentősebb szopránjával. Anna Netrebko szerepelt az Operaházban, az Erkel Színházban, a Müpában kétszer is, most nyáron Veszprémben, de a mi zenekarunkat kérte Berlinbe, a Waldbühnére, tévéfelvételes koncertre és Bécsbe is, februárban majd az Eiffel Műhelyházban látjuk vendégül. Az lesz tehát a nyolcadik alkalom.

A konkrét esettel kapcsolatban Ókovács Szilveszter arra hívta föl a figyelmet, mennyire távol áll a művészet és a művész  szellemi horizontja a politikától, a háborús konfliktusok értelmezésétől. Ilyesmi nem várható el senkitől, aki komolyan veszi a művész feladatát, a művészet küldetését. 

Anna soha nem politizált, a művészek nem állnak ott sem a terepasztalok sarkánál, sem indítógombok fölé nem hajolnak. Valakit azért büntetni, mert orosznak született, mert a hazáját, népét meg nem tagadhatja, képtelen vád. Anna Nyetrebko és a művészet általában is a lelkek finomítását végzi el, ezt Európa az első sokk után már megint érti. A nap végén viszont az Egyesült Államok és a Metropolitan is önmagát bünteti a legjobb szoprán szankcionálásával, sajnálom az amerikai nézőket

– fogalmazott a budapesti Operaház főigazgatója, akinek szavaihoz hozzátehetjük: sajnáljuk az ukránokat, akiknek könyvtáraiból kiebrudalják az orosz irodalmat, a dánokat, akiknek hableányát feketére festi a Disney, és minden népet, amelynek kultúráját megcsonkítja az új cenzorok fekete plajbásza.

Borítókép: Anna Nyetrebko és Ókovács Szilveszter főigazgató a világhírű szoprán érkezésekor a királyi lépcsőház bejáratánál (Fotó: Rákossy Péter/Operaház)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.