A Nemzeti Filmintézet (NFI) által szervezett vasárnapig tartó fesztivál, ünnepélyes megnyitóval, a magyar filmtörténet korai alkotásainak sorsáról szóló kisfilmmel, illetve az eredetileg 2000-ben bemutatott Maléna című, Koltai Lajos által fényképezett filmdráma vetítésével kezdődött kedden az Uránia Nemzeti Filmszínházban.
A filmünnepen természetesen kiemelt szerepet kapnak a magyar filmek és a magyar filmesek, fókuszba kerül például a Korda-univerzum.
Az érdeklődők filmválogatást láthatnak, amely Korda Sándor pályája mellett bemutatja azokat a munkatársakat is, akik közreműködtek a második világháború utáni brit filmipar megteremtésében, többek közt a két másik Korda testvért, Zoltánt és Vincét és a legendás forgatókönyvírót, Bíró Lajost. De szerepelnek a programban olyan filmek is, mint Latabár Kálmán klasszikusai, Keleti Márton és Gazdag Gyula művei. Olyan különlegességek is láthatók nagy kivetítőn, mint az 1916-ból fennmaradt első mozgókép Budapestről, a legelső Oscar-díjas film, a Szárnyak, valamint neves magyar női rendezők első alkotásai és számos sport témájú dokumentumfilm.
A dolog azért különösen érdekes, mert miközben az köztudott, hogy a világ filmiparának születése körül magyar zsenik sokasága bábáskodott, a hazai filmkultúra kezdeteiről csak alig-alig hallunk, tudunk. Ennek oka nyomasztóbb, mint gondolnánk: a magyar filmtörténet 120 éve alatt készült alkotások több mint harmada eltűnt vagy megsemmisült. Az itthon készült némafilmek 95 százaléka és második világháború előtt forgatott hangosfilmek 25 százaléka vált hozzáférhetetlenné. A pusztulásban a nemtörődömség, a véletlen balesetek, és a tudatos szelekció (például a kommunista hatalomátvétel után) egyaránt szerepet játszik – derült ki abból a dokumentumfilmből, amit a klasszikusfilm-maraton megnyitóján mutattak be. Egyúttal azt is megtudhattuk: nem a semmiből érkeztek Angliába és Amerikába a magyar zsenik, hanem előbb hazai pályán, a kezdetekben igen jelentős magyar filmgyártás keretei között tanulták meg a filmes varázslat megalkotásának fortélyait.