Etnopedagógiai konferencia lesz a Hagyományok Házában + videó

Páratlan érdeklődés előzi meg a Hagyományok Háza Etnopedagógiai konferenciáját. A november 18-i tudományos találkozó részleteiről Sándor Ildikót, az Intézmény Közművelődési és tudományos szakcsoportjának vezetőjét, a találkozó szervezőjét kérdeztük.

2023. 11. 08. 16:00
Etnopedagógiai konferencia
Konferencia a pedagógiatudomány és a néprajz kapcsolatáról a Hagyományok Házában (Forrás: Hagyományok Háza) Fotó: Hagyományok Háza Forrás: Hagyományok Háza
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A konferencia előzményeit két irányból közelíthetem meg. Mintegy negyedszázaddal ezelőtt, amikor a Nemzeti alaptantervet (NAT) bevezetni készültek, 1996-ban egy kétnapos átfogó konferenciát rendeztek az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán. Ekkor már lehetett tudni, hogy a Hon- és népismeret, illetve a Tánc és dráma elnevezésű tantárgy keretében először – nem választható tantárgyként, hanem kötelezően – néprajzi ismeretek és a néphagyományhoz kapcsolódó praktikus tartalmak nyernek létjogosultságot az oktatási rendszerben – emlékeztetett rá a szervező.

Szénási Veronika, a Meseszó Egyesület mesemondója
Szénási Veronika, a Meseszó Egyesület mesemondója, népi játszóházvezető az Ördögkatlanban. Fotó: Csermák Zoltán/Hagyományok Háza

Sándor Ildikó szerint ez egy nagyon fontos oktatástörténeti mérföldkőnek számított, s ez alapozta meg az említett kétnapos szimpóziumot. A találkozón mindenki ott volt, aki korábban a néphagyomány és a pedagógia kapcsolódása érdekében tevékenykedett.

– Az inspiráló, nagy várakozást megelőző rendezvényen én magam is részt vettem. Visszatekintve viszont némi csalódottsággal kell megjegyeznem, hogy e két tantárgy nem tudott úgy gyökeret verni az oktatásban, mint ahogyan elterveztük. Az előadásokból viszont született egy kitűnő kötet, s a közelmúltban – a huszonöt éves évfordulóval összefüggésben – e könyv anyagát elemeztem. Meg kellett állapítanom, hogy elég jelentős terminológiai zavar van: minek is nevezzük a néphagyomány és az intézményes pedagógia összekapcsolását. E tanulmányban a különböző kifejezéseket és a mögötte levő pedagógiai koncepciókat bemutatva a végén azt javasoltam, hogy egy nem terhelt, értéksemleges fogalommal gyűjtőnévként használjuk mindezekre a dolgokra az „etnopedagógia” megjelölést. A tanulmányom az elmúlt évben az Új Pedagógiai Szemlében jelent meg – mesélte a szakember.

A szakcsoportvezető felidézte azt is, hogy a másik előzmény az volt, hogy a Hagyományok Háza mindig kereste a kapcsolatot a közoktatási intézményekkel: mindig folytattak, s folytatnak pedagógus-továbbképzést olyan részterületeken, mint a népi játék, a néptánc, a népi kézművesség.

– Nagyon komoly fejleménynek tartom, hogy az elmúlt években a pedagógusképző intézményekkel folyamatos, jó kapcsolat alakult ki. Ennek fényében gondoltuk, hogy ezt a témát helyezhetjük a fókuszba az idei évben. Itt említhetem a néphagyományból eredő tartalmak helyét a közoktatás rendszerében, s mindazokat a módszereket, ahogy apáink – a szájhagyományozó kultúrában – tanítottak, és ahogyan a tudást átadták. Emellett kitérünk arra, hogy a különböző népcsoportok és etnikumok sajátos műveltségű háttere hogyan befolyásolhatja a modern oktatás kérdéseit – fejtette ki Sándor Ildikó.

Elmondta még, hogy a megszokott módszertanukkal operálnak, miszerint intézményüknek híd szerepe van a tudomány – jelen esetben a néprajztudomány és a pedagógiatudomány – és a gyakorlati szakemberek között, hiszen ők azok, akik mindennapi munkájukban alkalmazhatják a tudományos eredményeket.

– A találkozó iránti érdeklődés páratlan, telt házzal számolunk. A konferenciát két plenáris előadás vezeti be, ezt követik a műhelymegbeszélések, amiken minden résztvevőnek lehetőséget adunk kérdéseik megfogalmazására és nézetük kifejtésére, valamint az eszmecserére. A napot egy vitaszínházzal zárjuk – zárta a program ismertetését a Hagyományok Háza közművelődési és tudományos szakcsoportjának vezetője.

A konferencia részletes programja ITT olvasható. 

 

Borítókép: Konferencia a pedagógiatudomány és a néprajz kapcsolatáról a Hagyományok Házában (Forrás: Hagyományok Háza)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.