A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0
HUNMagyarország
09:00Sportlövészet10m légpuska
HUNMagyarország
11:00KézilabdaMagyarország-Egyiptom
HUNEszter Muhari
11:15VívásJunyao Tang-Eszter Muhari
HUNMagyarország
12:20ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNMagyarország
12:26ÚszásSzabad 4 x 100m
HUNSzatmári András
13:20VívásBolade Apithy-Andras Szatmari
HUNSzilágyi Áron
13:45VívásFares Arfa-Aron Szilagyi
HUNGémesi Csanád
13:45VívásCsanad Gemesi-Eli Dershwitz
NyílNyíl

Súlyos morális kérdések a hatalomról

Súlyos morális kérdések az igazságról, annak kereséséről, a hatalom természetéről – ezeket boncolgatja Prikler Mátyás második nagyjátékfilmje. A Hatalom egy lassú, nyomasztó krimi gyönyörű operatőri munkával, kreatív, kissé szokatlan beállításokkal, az arányok azonban elcsúsznak. A példázatosság tolakodó, olyannyira, hogy egy ponton az azt megtámasztó vizualitás is erőltetetté, öncélúvá válik. Kár érte.

2024. 01. 18. 14:00
Hatalom
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Hatalom története azzal kezdődik, hogy egy politikusoknak rendezett vadászaton Berger, aki egy fontos uniós poszt legfőbb esélyese, halálosan megsebesít egy fiatal hajtót. Véletlenül. Először fog a kezében fegyvert, a fiún pedig nincs láthatósági mellény. A sajtó azonnal elkezd érdeklődni az ügy iránt. A titkosszolgálat Steiner ügynököt (Hajdu Szabolcs) bízza meg, hogy megakadályozza a botrány kirobbanását. Steiner nem tudja, hogy ki lőtt, de amikor a gyilkosság helyszínén megismerkedik egy oknyomozó újságíróval, elkezd tisztulni a kép. Miközben a halott fiú családja a temetésre készül, Steiner parancsot kap, hogy fizessen le valakit, aki magára vállalja a gyilkosságot. 

Hatalom
Hajdu Szabolcs mint a Hatalom Steiner ügynöke (Forrás: MPhilms)

Berger a választási kampánya közepén van, tisztességes politikusnak tűnik, jó ügyeket képvisel – melyek a bolygó jövője szempontjából is óriási jelentőséggel bírnak –, így bukása visszafordíthatatlan károkat okozna. Annál is inkább, mert politikai ellenfele egy erkölcsi nulla, egy tenyérbemászó figura, aki az ökológiai válságon is nyerészkedni próbálna. 

A szlovák-magyar-cseh koprodukcióban készült film központi dilemmája, hogy felülírható-e az egyéni felelősség a nagyobb rossz elkerülése érdekében. Igazságot szolgáltatni? Kinek? Csak egy bűnbakra van szükség. És kinek az igazsága fontosabb? A film egyik legerősebb jelenete a miniszer (Jan Kačer fantasztikus alakítást nyújt) és a titkosügynök párbeszéde. Vívódik, le akar mondani, megölt egy ártatlan fiút. De perspektívát kell váltania, más szűrőn keresztül szemlélődni, a közjó érdekeit előtérbe helyezve. Ez a legnagyobb feladat. Steinernek pedig az, hogy megoldja az ügyet. Egy végrehajtó, aki feletteseit megzsarolva teremt magának előnyös helyzetet, ennek ellenére a néző egy szimpatikus, a családjával törődő fickónak ismeri meg, a sztorin pedig csavarnak még egyet, hiszen Steiner halálos beteg. 

Hajdu Szabolcs remekül hozza ezt az összetett figurát, redukált mimikája igen szuggesztív, az pedig külön bravúr, hogy egy csak nagy vonalakban felskiccelt figurának képes mélységet adni.

Ezekből már kikövetkeztethető, hogy a Hatalom inkább lélektani dráma, semmint politikai thriller. Komótosan halad előre a történet, el-elidőzve, mégsem kibontva az egyes karaktereket. Ismerős képeket mutat be a gyászfeldolgozásról, annak stációiról, a hatalom örök archetípusairól, ocsmány mechanizmusáról, ezt azonban halvány kreativitással teszi, így a film megmarad a példázatosság szintjén. 

Vizuális nyelve viszont egészen sajátos – Pálos Gergely operatőr kimerevített nagytotáljai akár a festmények, melyek nyomatékot adnak a film által felvetett súlyos erkölcsi dilemmáknak. A skandináv krimiket idéző tájak, színek – pontosabban épp a színtelenség –, ugyanolyan nyomasztóak, mint a politikai szükségszerűségek könyörtelensége. 

Pálos Gergely sok tágas, felülnézeti képpel dolgozik, onnan nézve az emberek kis hangyáknak tűnnek, akik teszik a dolgukat a hierarchiában betöltött szerepeik szerint. Világos az üzenet, e beszédes képeket azonban túljáratják – ez a dramaturgia rovására megy – ráadásul a lassúság, a monotonitás, ahogy haladunk előre a történetben, kontraproduktívvá válik. Még ha a rendezői szándék szépen körvonalazódik is ebben az egyébként erőteljes drámában, szerencsésebb lett volna egy ritmusosabb, nagyobb amplitúdókat bejáró, ha úgy tetszik, „közönségbarátabb” elbeszélésmódot választani, úgy működőképesebb lett volna.

 

Borítókép: Képkocka a Hatalom című filmből (Forrás: MPhilms)

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.