– 2025-ben érkezik a 10. Cziffra-Fesztivál mintegy negyven eseménnyel. Mi a fesztivál célja?
– Mindig is vonzott, kik azok a művészek, egyéniségek, azok a zsenik, akik azt a szakmát – amelyet választottam ötévesen, amikor kijelentettem, hogy én zongoraművész szeretnék lenni – építették és akikre büszkék lehetünk. Cziffra György neve már ötéves koromban jelen volt az életemben, hiszen az ő hangfelvételei hallatán kezdtem el zongorázni – sokáig kottaolvasás nélkül, például hallás után tanultam meg Liszt Ferenc Magyar rapszódiáit. Elkezdtek érdekelni a zongoraművészek. Az idő tájt, huszonöt vagy harminc évvel ezelőtt még természetesek voltak a videófelvételek nagykoncertekről VHS-kazettákon, valamint a Bartók Rádió élő közvetítései. Hamar megfogalmazódott bennem, körülbelül tizenöt éves koromra – amikor már a Zeneakadémián tanultam a Rendkívüli Tehetségek Képzőjében –, hogy Cziffra Györgyről elfeledkeztek és nem ismerik eléggé, vagy félreismerték. Volt egy ellenállás – amit akkor abban az időszakban csak ellenállásnak hittem –, de aztán rájöttem, hogy sokan információhiányban szenvedtek. 1956-ban Cziffra elment Magyarországról, előtte pedig mindössze néhány koncertet adott és úgy hírlett, ő csak egy bárzongorista. Ő egy diploma nélküli zseni, aki rövid ideig tanult hivatalos keretek között, teljesen máshonnan jött és másképpen zongorázik. Cziffra György külföldön vált világhírűvé, viszont Magyarországon nem lehetett elérni a hangfelvételeit, sőt, ő maga sem jöhetett sokáig haza. Ebből adódóan volt egy hiány szakmán belül Cziffra értelmezésében. 1994-ben hunyt el, a fesztivál 2016-ban indult útjára és nem volt igazán bölcsője az emlékápolásnak. Nagypapám együtt játszott bárokban Cziffra Györggyel, de egyikőjüket sem ismertem személyesen, ellenben szinte mindegyik nemzetközi lemezéből küldött nagyszüleimnek, így otthon folyton ezeket hallgattuk.
Cziffra művészete a zongoraművészi minőségemet, fejlődésemet és irányvonalamat is meghatározta.
Egy zenészt sem szabad utánozni, mert attól zseniálisak, hogy nem utánoztak senkit, és hogyha valaki szintén erre az útra akar lépni, akkor nem kopírozni kell valakit, hanem saját hangot kialakítani. Cziffra György számomra abban volt különleges, hogy elvezetett önmagamhoz. Az, hogy mi kik vagyunk igazán, sokáig nem tudja az ember a zenében. Számos alkalommal magunkra veszünk külső hatásokból kliséket, amelyekről azt érezhetjük, hogy jók, másoknál látjuk, hogy sikeresek és úgy érezhetjük, hogy mi is azok leszünk majd. A zene esetében azonban ez bonyolultabb, ugyanis ez nem csak zeneművészeti, hanem emberi fejlődési folyamat. Az idő során találkoztam olyan emberekkel, akik ismerték, segítették a zongoraművészt. Volt, aki szakmailag támogatta. Például Vásáry Tamás, aki még 56-os korszaka előtt Kodály Zoltánhoz juttatta be Cziffra Györgyöt. Volt olyan, aki a munkatáborban ételt adott neki – két évig kőfaragóban dolgozott, 20 kilós köveket cipelt, rabtársaival építette a Miskolci Egyetem lépcsőit.