– Mi ihlette először versírásra?
– 1956-ot írtunk, én csupán kilencéves voltam. Akkoriban – egészen tizenhat éves koromig – Miskolcon, a főutcában laktunk. Október 24-re oda is elért a forradalom tüze, és egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy a Lenin Kohászati Művektől elindult egy nagy tömeg: a munkások koszosan, szakadt ingben, de tömött, széles sorokban, egymásba karolva és egymást biztatva vonultak végig a főutcán, a tanács és rendőrkapitányság épületéhez. Sugárzott a szemükből a tenni akarás. Volt náluk egy nagy, lyukas zászló is. Mindez már kilencéves fejjel is óriási hatással volt rám. Úgy éreztem, hogy valami fantasztikus dolog történik, és foglalkoztatott az a kérdés is, hogy mi lehetett a lyuk helyén. Ez az élmény ihlette az első saját, Zászló című versemet, amit egy kockás számtanfüzetbe jegyeztem le. Harminc évig meg is őriztem, aztán egy költözésnél eltűnt.

– Voltak, akik gyermekként is vezették, segítették ezen az úton?
– Már az általános iskola felső osztályában is kiváló magyartanárom volt. Utána pedig mind Miskolcon, mind Pesten, a Bem József Gimnáziumban – ahol Hajdók János tanított, aki egyben költő is volt – különösen jó, nyitott szívű és elméjű tanárokat kaptam az égtől. Egyikük sem csak szigorúan a tankönyvben leírt, a hivatalos hatalom által preferált műveket és szerzőket mutatta meg nekünk. Olyan írókról is beszéltek, akik akkoriban periférián voltak. Ez jelentősen tágította a látómezőnket is. Egyébként az is bizonyítja az egykori tanáraim kiválóságát, hogy hatásukra még azok az osztálytársaim is írtak vereseket, akik nem humán érdeklődésűek voltak, és később mérnökök, orvosok vagy biológusok lettek. Csak ők ezt – velem ellentétben – később kinőtték.
– Egy korábbi beszélgetés alkalmával említette, hogy önt költőként ötven százalékban az ösztönei, ötven százalékban pedig tudatos szerkesztői elvek vezérlik.
– Valóban, hiszen szörnyű lenne, ha hiányozna az emóció, az ösztönös indíttatás a versekből. De ha ennek a tartalomnak nem adunk formát, az is nagy hiba. Legyen szó bármilyen művészetről, az a jó, ha a lélek és az ész kiegészíti egymást. Költőként leírom az érzéseimet, gondolataimat, de kontrollálva. Gyakran van úgy, hogy elkezdek egy verset, és amit először leírok, az végül a vers közepére vagy végére kerül, mert amikor nagyjából kész a vers, akkor kezdem el megszerkeszteni. Hálát adok a Jóistennek, hogy ez a képesség valahogy megszületett bennem, mert így akkor sem unatkozom, ha éppen nincs színészi feladatom.