A Szerelemkert gerincét neves koreográfusok rég nem látott, emblematikus művei alkotják, kiegészülve az együttes jelenlegi repertoárján lévő koreográfiáival. Ebből a válogatásból a rendezésnek és az izgalmas látványvilágnak köszönhetően új, önálló előadás jött létre. – Szigeti Károly, Kricskovics Antal és Foltin Jolán az a meghatározó generáció, akik letették a néptáncszínház, a tematikus koreográfiák alapjait – válaszolt az előadás koreográfusairól szóló kérdésünkre Juhász Zsolt. – Mucsi János és Mosóczi István ennek a generációnak a követői, akik a Duna Művészegyüttes művészeti vezetői voltak.
A Szerelemkert előadás születése
– A Szerelemkert előadás ötlete onnan ered, hogy minden jubileumra fel szoktunk újítani a régi, veretes koreográfiáikból egyet-egyet, most egyszerűen szeretnénk megtisztelni őket azzal, hogy megmutatjuk a mai közönségnek az alkotásaikat – tette hozzá.
A művészeti vezető szerint a koreográfusok művei mulandók: megmaradnak videón, de abban a pillanatban, hogy nem táncolják aktívan színpadon, ezek az alkotások nem léteznek.
– A Szerelemkert címet is azért adtam a darabnak, mert részemről
ez egy nagy szerelem, az irántuk és a szakma iránt érzett tisztelet, szeretet. Ez a néptáncos világ egy igazi szerelemkert, egy család, ahol ha vannak is konfliktusok, összetartunk és szeretjük egymást. Ez fontos jellemzője a műfajunknak
– mondta Juhász Zsolt. Úgy véli, a koreográfiák is adták magukat, mert az általa kiválasztottak mindegyikében ott volt a férfi-női kapcsolat. Így adódott össze a darab témája, címe.
– A koreográfusok közül már csak Mucsi János él, de a tanítványaik sokat segítettek nekünk a jelmezek kialakításában. Fekete Bori Junior Prima-díjas énekesnő egy összekötő kapocs lesz a koreográfiák között, a szerelem istennőjeként lesz jelen, Aphrodité szellemét idézi meg. Magyar népdalkincsünk tele van szerelmes nótával és izgalmasan kötődnek egy-egy koreográfiához.
Az volt a szándékom, hogy egy önálló darabot hozzak létre a koreográfiákból és összeálljon egy új egység. Ennek dramaturgiai szálát Bori vezeti végig. Mindegyik koreográfiának az az erénye, hogy sokféle asszociációs lehetőséget nyújt a nézők számára, szárnyalhatnak gondolataik a táncokkal kapcsolatban
– foglalta össze Juhász Zsolt.