Negyed évszázaddal ezelőtt aligha gondolta volna bárki is komolyan, hogy a Gladiátorhoz egyszer folytatás készül. Egyfelől akkoriban Hollywood még nem rendelt automatikusan folytatást minden filmhez, aminek sikere volt a kasszáknál, másfelől ezt meglehetősen megnehezítette a tény, hogy a film végén meghal a főhős. Egyedül Ridley Scott gondolkodott másként, aki sokáig egy misztikus, túlvilági történeten morfondírozott (ennek forgatókönyvén az első rész írója, John Logan, és az énekes-dalszerzőként ismertebb Nick Cave is dolgozott). A rendező azóta is rendszeresen fellebbentette a második rész lehetőségét, a filmográfiájában egyébként sem példa nélküli, hogy producerként vagy rendezőként több évtized után tér vissza egy-egy korábbi sikeréhez (Prometheus, Szárnyas fejvadász 2049).

Gladiátor II – Volt-e értelme folytatni a klasszikust?
A Gladiátor esetében viszont maguk a rajongók azok, akik nem kívántak folytatást a kerek egész történettel rendelkező első filmhez, Scott vonzódása a második rész gondolatához azonban könnyen megérthető. Az ókori Rómában játszódó mozi nemcsak a misztikumtól megfosztott kosztümös kalandfilmek (Artúr király, Robin Hood, Az utolsó szamuráj) és az ún. szandálos filmek (Nagy Sándor, a hódító, Trója, 300) modern reneszánszát hívta életre, hanem a rendező pályájának is új lendületet adott.
A kudarcokkal tarkított 90-es éveket követően a Gladiátor egy csapásra Hollywood egyik legkeresettebb rendezőjévé tette Scottot, jobbnál jobb projektek találták meg, és legtöbbször ezek közül is a Russel Crowe-val közösen készített filmek sikerültek a legjobban (Amerikai gengszter, Robin Hood).
A Gladiátor II előkészületeinek hírét nálam nem is az árnyékolta be, hogy tökéletesen illeszkedik a régi sikerek felmelegítésének kockázatkerülésből fakadó gyakorlatába – erre egyaránt láttunk már jobb (Álomdoktor, Top Gun: Maverick) és rosszabb (A függetlenség napja 2., Amerikába jöttem 2.) példákat is –, sokkal inkább aggasztott a tény, hogy Scott azzal a David Scarpával íratta meg a forgatókönyvet, akivel közösen a közelmúlt legrosszabb filmjeit is készítette (A világ összes pénze, Napóleon). Komoly aggályaim vannak azzal kapcsolatban, hogy Scarpának egyáltalán van-e fogalma arról, hogyan kell karaktert építeni, téteket növelni, történetet vezetni, más szóval a legalapvetőbb forgatókönyvírói fogásokról, amik nélkül egy jó műfaji film elképzelhetetlen.