Szabó Gábor magyar jazzmuzsikus hivatkozási alap számos világhíresség számára. Az első volt azon hazai dalszerző gitárosok közül, akik nemzetközileg elismertek lettek, akit ma is számon tartanak. Mégis, valahogyan a nagyközönségtől távolabbra szorult, amiben szerepet játszhatott visszahúzódó alkata is, ő volt az igazi meg nem értett zseni. Ettől függetlenül sokak szerint
ha egy művész megfestené a jazz leghíresebb magyar muzsikusainak portréját, biztosan Szabó Gábort választaná első számú modelljeként.
A gitár Nurejevje
Szabót a nyugati sajtó sokáig a „gitár Nurejevjének” is nevezte, mert a zseniális balettművészhez hasonlóan a szabadságot kereste, amikor elmenekült a kommunista keleti blokkból. Bár kevésbé látványosan tette ezt, mint Nurejev, nem a kamerák kereszttüzében szakította ki a karjait egy repülőtéren a pribékek markából.
Húszévesen, 1956-ban döntött úgy, hogy dobbant, vagyis vonatra száll, és addig utazik, míg egyszer csak el nem jut a tengerentúlra.
Oda, ahol a nagy példaképek játsszák a jazzt, azok, akiknek a számait addig csak tiltott rádióadókon hallhatta vagy nehezen beszerezhető lemezekről, illetve kiskocsmákban, a hazai öregektől, miután autodidakta módon, 14 éves korától pengetni kezdett.
Később többek között Garay Attila zongorista és Búvári Tibor nagybőgős együttesében szerepelt, majd 1954-ben Kovács Andor gitáros együttesének tagja lett, akitől szintén sokat tanult.
Már éppen futni kezdett vele a szekér (az Astoria szálló éttermének zenésze lett, elkészítette első hanglemezfelvételeit az amerikai nagykövetség titkára, Ernst Nagy felkérésére), amikor kitört a forradalom. Ami pedig ezután következett, Gyárfás István Szabó Gábor-díjas jazzgitárost, zenetanárt is megihlette, közös számot készítettek róla Rieger Attila és Szalay Gábor társaságában. Gyárfás első kézből ismer történeteket a gitárzseniről azért is, mert apósa, Zágon Iván jazz-zongorista Szabó Gábor barátja volt.
– A Hommage à Gábor Szabó című albumunk egyik darabja (East Railway Station) egyfajta zenében leképzett visszhangja annak az emléknek, amelyről még apósomtól hallottam – idézte fel lapunknak a zenész.
Zágon Iván, Garay Attila zongorista és Szabó Gábor együtt akartak a forradalom leverése után kiszökni az országból, akár három testvér. A pályaudvarra azonban a megbeszélt időpontban már csak Szabó érkezett meg: Zágon Ivánt a család tartotta vissza, Garay pedig valami fertőzés miatt nem mert elindulni.
Szabó Gábor így nélkülük utazott ki először Ausztriába, majd a már említett Ernst Nagy segítségével az Egyesült Államokba. Az egykori követségi titkár kicsempészte azokat a hangfelvételeket is, amelyeket még Magyarországon vettek fel magyar jazz-zenészekkel, és Gyárfás István elmondása szerint ebből egy megdöbbentő rádióműsor is készült.
Willis Conover nagy hírű lemezlovas műsorában, Washingtonban úgy adták le a kicsempészett magyar hanganyagot, amelyben Szabó is szerepelt, hogy öt amerikai jazz-zenész elemezte azt, miközben közölték: a muzsika egy olyan országból érkezett, ahol még harcolnak az utcán a szovjet tankok ellen, és nem tudják, az előadók egyáltalán élnek-e még. Megállt a stúdióban a levegő
– mesélte el Gyárfás.