Kálmándy Mihály szerint Nabucco lelki világa hozza ki belőle azt a hangszínt, hangerőt és frázist, amit Verdi megírt

Különleges operaélményben lehet része a közönségnek július 24-én és 26-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, ahol Verdi Nabuccója csendül fel világhírű énekesekkel, csodálatos zenével és mély emberi drámákkal. A címszerepben Kálmándy Mihály Kossuth-díjas operaénekest láthatjuk, aki négy évtizeddel ezelőtt lépett először színpadra Nabucco szerepében a Kolozsvári Magyar Operában. A művésszel a karakter hangi és lelki fejlődéséről, valamint a szabadtéri előadás varázsáról is beszélgettünk.

2025. 07. 24. 5:42
Kálmándy Mihály operaénekes Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Giuseppe Verdi híres operáját, a Nabuccót állítja színpadra a Margitszigeti Színház Bán Teodóra rendezésében, aki nemcsak a színház igazgatója és művészeti vezetője, hanem rendezőként is egyre komolyabb szakmai sikereket könyvelhet el – legutóbb a Pillangókisasszony rendezésével aratott elismerést. Bán Teodóra korábban már dolgozott együtt Kálmándy Mihállyal, a Nabucco operaelőadás címszereplőjével, ráadásul negyven évvel ezelőtt épp ebben a szerepben mutatkozott be diploma-előadásán a Kolozsvári Magyar Operában. A Kossuth-díjas művész számos alkalommal fellépett a Margitszigeten, többek között A trubadúr, az Aida című operákban, emellett a Bánk bán Petur bánja, az Othello Jagója és a Tosca emlékezetes Scarpiája volt.

Nabucco
Kálmándy Mihályt Nabucco szerepében láthatjuk a Margitszigeten (Fotó: Havran Zoltán)

A Nabucco nemcsak Verdi pályájának meghatározó műve

A Nabucco nem csupán egy zenemű, hanem történelmi tablók, személyes sorsok metszéspontja, amely egyszerre szól a hatalomról, a hitről, a szabadságról és a megtérés erejéről. A történet középpontjában Nabucco, a babiloni király áll, aki lerombolja Jeruzsálemet, ám végül saját hatalmának és hitének kérdéseivel kell szembenéznie.

Verdi nagy ívű zenéje szinte tapinthatóan közvetíti az emberi érzések teljes skáláját: a fájdalomtól az eufóriáig, a kétségbeeséstől a megváltásig. Ez a sokrétűség és érzelmi mélység teszi a Nabuccót a zeneszerző egyik legnagyobb hatású és legismertebb operájává.

Érdekes párhuzamra hívta fel a figyelmünket Kálmándy Mihály, miszerint a Nabucco nemcsak a zeneszerző pályájának meghatározó műve, hanem az övé is, hiszen kezdő operaénekesként ez volt az első nagy kiugrási lehetősége.

Amikor annak idején eldöntöttem, hogy eléneklem a Nabucco címszerepét, azt gondoltam, hogy ha csak ezt az egy szerepet fogom énekelni egész életemben, akkor is boldog leszek

– fogalmazott a művész, akinek egyénisége, jellegzetes, összetéveszthetetlen hangja azóta is védjegye, a magyar és a nemzetközi operajátszás meghatározó hangszíne.

Kálmándy Mihály elmondása szerint szabadtéri operabemutatón részt venni mindig igazi ünnep. – A közönség már eleve úgy jön ki egy szabadtéri előadásra, hogy valami varázslatot vár. A mostani előadásokon lesz minden, csodálatos zene, látvány, és olyan dolgok is, amik a kőszínházban ritkák: lóháton fogok érkezni – magyarázta.

Nabucco
A Nabucco nemcsak Verdi pályájának meghatározó műve, hanem az operaénekesé is (Fotó: Havran Zoltán)

Az operaénekes arról is beszélt, hogy 

egy szerep esetében a fejlődés nem pusztán hangilag, hanem lelkileg is fontos.

– Az élő előadásnak az adja az egyediségét, hogy mindig ugyanazt a lelki világot akarjuk megközelíteni, amit a figura megkíván, de egy hangsúlyban, egy frázisban, egy legatóban mindig van valami, amit a pillanat ad, ami a figura belső érzelemvilágát képes megmutatni, és ekkor általában megtörténik a csoda – mutatott rá, hozzátéve, hogy

ideális esetben a figurát már nem csupán az énekhang hozza létre, hanem a figura lelki világa hozza ki belőle azt a hangszínt, hangerőt és frázist, amit Verdi megírt. 

Ha az ember folyamatosan érdeklődéssel fordul a szerep felé, különleges drámát, örömöt, árnyalatokat hozhat ki a karakterből. Hiszen a közönség is az érzelmekért ül be az operára.

A Nabucco főbb szerepeiben is világsztárokat láthatunk. Abigélt Boross Csilla szoprán alakítja, Zakariásként a magyar operajátszás elismert művésze, Palerdi András lép színre. Fenena alakját Elmina Hasan formálja meg lírai, de erőteljes hangon, míg Izmáelként Riccardo Gatto tenort láthatjuk, aki az olasz opera hagyományok méltó képviselőjeként rendkívüli átéléssel és érzékenységgel játssza a szerepet.

Kálmándy Mihály elmondta, hogy egy ilyen produkció a legnagyobb öröm forrása. Hiszen mindenki azt csinálja, amit tud, amit szeret. A szólistáktól kezdve a rendezőig mindenki egy irányba húz és a legszebbet, a legjobbat akarja önmagából kihozni.

Az új rendezésben látható Nabucco egy szimbolikus előadás is: a múlt és a jelen összefonódása, egy kiemelkedő művész pályájának megünneplése és egy örök érvényű üzenet, hogy a hit, a szabadság és az emberi méltóság mindig utat talál, még a legnagyobb elnyomásban is.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.