Cakó Ferenc homokanimációs munkásságát szinte minden magyar ismeri. Tudjuk, milyen csodálatos metamorfózison megy át kezei alatt az apró ásványi szemcsékből álló anyag, hogyan válik már-már költői módon egy történet megformálójává, látjuk az arcokat, a mozdulatokat, a tünékeny csodát, amelynek hatására a szemeink előtt válik az egyszerű homok alkotássá. Az idén 75 éves művész az első nagy elismerését a cannes-i filmfesztiválon kapta még 1988-ban, amikor Ab ovo című művével elhozta az Arany Pálma-díjat animációs rövidfilm kategóriában.

Cakó Ferenc egész munkásságára jellemző a kísérletezés, nem áll meg egy stílusnál, vagy képzőművészeti kivitelezésnél. Kezdetben a háromdimenziós animáció területén alkotott báb- és gyurmafilmeket, neki köszönhetjük Sebaj Tóbiást és Zénót is. Homokanimációi világszinten is egyedülállók, azonban a mozgóképeken kívül szeretettel alkot a festészet és a grafika területén, mint ahogy sikerült azt is megoldania, hogy homokképei megálljanak és egy kimerevített pillanatban képpé avanzsálódjanak.
Ha egy kulcsszót keresünk művészetéhez, az a mozgás. Eléri, hogy a festett képek és rézkarcok mozgást sugározzanak, majd kivitelezi, hogy a homokból létrehozott alkotásai mozdulatlanságba rögzüljenek az örökkévalóság számára.
A Kossuth-díjas képzőművész idei, 75. születésnapjára egy jubileumi kiállítás nyitotta meg kapuit a Pesti Vigadóban.
A homokanimáció mesterének eddig kevésbé ismert oldala is feltárul a kiállításon
Az Élettánc című tárlat a nagyközönség számára kevésbé ismert alkotásokat vonultat fel: láthatunk színes látomásszerű festményeket, aprólékos gondossággal megalkotott, néhol groteszk rézkarcokat és fekete-fehér kompozíciókat. Sőt, több homokkép és fénylő homokkép is kiállításra került.

Figyelemre méltó, hogy barátjával, Thürmer Zoltánnal közösen kidolgoztak egy eljárást, amivel a homokrajzokat sikerült üvegfelületen fixálniuk, ezzel elérve, hogy függőlegesen is elhelyezhetővé váljanak. Ráadásul a tárlaton látható ilyen alkotások egy részét hátulról meg is világítják, így nyerik el a Fénylő képek elnevezést. A látványt kiegészíti egy homokkép alkotására szolgáló asztal, ahol a folyamatot egy adott fázisban megállították, láthatók az eszközök is, a kis és nagy ecset, valamint a szemcsék igazítására szolgáló kartonok.






















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!