– Találkozásunkkor épp egy debreceni fellépés részleteit egyeztette telefonon. Ez is hozzátartozik a szabadúszóléthez?
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
– Találkozásunkkor épp egy debreceni fellépés részleteit egyeztette telefonon. Ez is hozzátartozik a szabadúszóléthez?
– A szabadúszás nagyon jó, bár most nekem kell szervezni a vidéki előadásokat, és kicsit lötyög rajtam ez a szerep. Az előadó-művészeti tao megszüntetése különben is rosszul érinti a független produkciókat – többek között a S.Ö.R.-t –, mert eredetileg a taotámogatással együtt kalkulálták a tiszteletdíjat és a bérleti díjat. Féltem a dzsessz-
zenét, a táncművészeti alkotásokat is, miközben teljesen jogos, hogy a csalókat ki kell szűrni a rendszerből. Reméljük, minél előbb finomítanak a szabályozáson.
– A S.Ö.R. – Shakespeare Összes Rövidítve a „nem komplett Shakespeare-művek előadása”, emlékszem rá lánykoromból, de azóta biztosan sokat változott.
– A legnagyobb szériát futó előadásunk, a bemutató 1994. június 2-án volt, most már azoknak a gyerekei nézik, akik annak idején megszerették a S.Ö.R.-t. Negyedszázados évfordulóra készülünk: az ünnepi előadás mellett huszonöt év relikviáiból és ritkaságaiból nyílik kiállítás májusban, a Hatszín Teátrumban. Időnként természetesen „kapálgatjuk”, aktualizáljuk a darabot, hiszen huszonévesen találtuk ki, és a főiskolás, szemtelen pimaszság ötvenhez közeledve már nem áll jól nekünk.
– A pálya elején vette fel a Kálloy előnevet is, hogy megkülönböztesse magát a Molnár Péterektől?
– Ez benne van a S.Ö.R.-ben érintőlegesen: a Kálloy régi, nemesi családi név, édesapám, aki főállatorvosként dolgozott Mezőcsáton, nem használhatta a kommunizmus idején, kicsit utána is kellett bányászni, a nagybátyámnál még a kutyabőrt is megtaláltuk. De a Belügyminisztérium nem engedélyezte, hogy végre úgy hordhassam a nevemet, ahogyan a családunk viselte nemzedékeken át: a hivatalos iratokban kötőjellel szerepel. Ez azóta is szívfájdalmam.
– A művészvénát is a családból hozta? Állatorvos édesapja nem ellenezte a színészetet?
– Művészlélek volt, még nálam is jobban.
A háború utáni generáció tagjaként több hangszeren játszott, autodidakta módon megtanult cimbalmozni, romantikus érzelmeket táplált a puszta iránt – a Hortobágy szerelmese volt. Belőlem ez hiányzik, én jobban szeretem a hegyeket. De apám, aki gyűjtötte a mezőcsáti kerámiát, és a találmányaiban élte ki a kreativitását, amikor Debrecenbe költöztünk, az ottani pezsgő társadalmi élet egyik középpontja lett. Felnőtt fejjel intellektuális tobzódásnak mondanám, amiben akkor éltünk, mert a helyi értelmiség: a főorvos, a mérnök és az állatorvos családja összejárt. Elképesztően jó hangulatú mulatságokra emlékszem, népdalokra, táncra, kreativitásra, és megmaradt bennem a jóízű beszélgetések élménye is. Járt nálunk Veres Péter író, Pécsi Sándor színésszel szintén nexusban volt édesapám, ő találta ki azt is, hogy színész legyek, mert látta, hogy elég határozott, jó hangú gyerek vagyok.
– Ezek szerint klasszikus polgári nevelést kapott?
– Zene, nyelv, sport. Hangszert választhattam. Mezőcsáton fociztam, Debrecenben kapusposztra kerültem, jól védtem, de sajnos nem nőttem együtt a csapattal. A foci mellett megjelent aztán a karate és a lovaglás – apám egy helyen ingyen kezelte a lovakat, cserébe odajártam lovagolni tizenöt éves korom táján.
– Ezt a tudást és a jó reflexet filmszerepeiben is tudja kamatoztatni?
– Kevés történelmi film készül Magyarországon, ezért is örültem a Kossuthkiflinek, amelyben gyerekkorom játékait élhettem újra fogathajtóként. Remélem, a tervezett Hunyadi-film is megvalósul végül, bizonyára abban is lesz vívás, lovaglás.
– Teljes gőzzel dolgozik újra, vagy lassított, miután rohammentő vitte el az operettszínházi előadása szünetében?
– Egy hónapig nem játszottam, utána a kezelőorvosom azt mondta, semmi akadálya annak, hogy újra színpadra lépjek. Rendezek, filmezem, lassítani ezen a pályán nem lehet, de igyekszem sportolással kezdeni a napot. Sokáig tagja voltam a színészválogatottnak, jókat fociztunk Nemcsák Karcsiékkal, aztán elszakadt az Achilles-inam egy edzésen, és utána félelemből elhanyagoltam a mozgást. Rászoktam a cigarettára. Pedig harmincöt éves koromig nem szívtam egy szálat sem. Az utóbbi években viszont már ötvenet naponta. Most ez nincs, de nem könnyű leszokni, különösen a kreatív szakmákban gyakori, hogy azt hallod: gyere, van egy ötletem, kimegyünk, megbeszéljük, és már ott a mozdulat a kezedben, ahogy rágyújtasz… Korábban ellensége voltam a füstölésnek, a páromnak is megmondtam, akkor veszem el feleségül, ha leszokik a cigarettáról – nem éreztem át, milyen nehéz ezt letenni. A valós eredmények közé tartozik, hogy fogytam tizennégy kilót, újra sportolok, jobb a közérzetem, a játékot is könnyebben bírom – nem fulladok ki az előadáson.
– Kifejezetten dinamikus darabokban játszik, a kísérletező kedv is ebbe az irányba viszi. A rögtönzés tanulható, vagy születni kell rá?
– Az improvizáció nem feltétlenül függ össze a színészi képességgel. Láttam már nagyon sok zseniális színészt, akinek nem állt jól a rögtönzés, mert váratlan helyzetekben nem volt annyira könnyed, magától értetődő a jelenléte a színpadon. Valamiféle játékosságot, infantilizmust érzek a titok mögött, és ritmusérzéket, amely a szinkronizálásnál is nagyon fontos. Lehet, hogy csak a véletlenek összjátéka, de a Beugró című improvizációs műsor szereplői, Rudolf Péter, Pokorny Lia, Szabó Győző ugyancsak vidéken nőttek fel. Bennem mély nyomot hagyott a gyerekkor határtalan szabadsága, amikor szinte folyamatosan kint voltam a levegőn, bicikliztem, közben macska egyensúlyozott a vállamon – jól kijöttünk egymással. A foci, a kirándulás, a hortobágyi bográcsozás vagy a vásározás is a szabadban zajlott. Már ott elkezdtem történeteket mondani a végtelen térben, bicikliversenyt közvetítettem a magam szórakoztatására. A kísérletező kedv, az improvizáció talán azzal is összefügg, hogy mind a négyen ezermesterek vagyunk – nem a barkácsoló sufnituning, házi megoldásra gondolok –, Győző kisképzőt végzett, gyönyörűen rajzol, Lia énekel, tanít, Rudolf Peti rendez és ír.
– Kálloy Molnár Péternek a színészet mellett a rendezés, az írás, a műfordítás és a zene tölti ki az életét. Nem érzi néha soknak?
– Ez mind közös tőről fakad. Ki is egészíti egymást. Nem csodabogárság, inkább természetes elvárás, hogy a rendező értsen a zenéhez, másként hogyan és miről tudna tárgyalni a darab zeneszerzőjével? Vagy ott a képzőművészet: hogyan vitathatnám meg szándékaimat a díszlet- vagy jelmeztervezővel, ha nem értek a színekhez, anyagokhoz? A Kövek a zsebben szerzője, Marie Jones beillesztett egy verset a dráma szövegébe, de nem találtam meg a fordítását. Lefordítottam. Dramaturgot se kellett hívni a darabhoz. Tizenhét éve játsszuk, és a S.Ö.R., a G.Ö.R.CS. – A Görögök Összes Regéi és Cselekedetei –, amely tizenkilenc éve megy a színpadon, vagy a Rocky Horror Show is saját fordítás, ezeket mind eleve színészszájra írtam. Az évek óta tartó siker egyik titka, hogy a mondatok természetesnek hatnak, persze a kollégák is beledolgozták a szövegbe saját szófordulataikat.
– Nem unalmas ennyi éven át vinni egy darabot? Vagy mivel teljes személyiségével, színészként, fordítóként, rendezőként is benne van az előadásban, más a felelőssége, mint ha csak egy szerepet vinne?
– Ha megunnánk, abba kellene hagynunk.
A nézőt nem érdekli, hogy már a 619. előadásnál tartunk, ha ő most látja először, 2019-ben a huszonöt éves darabot. Nekem is szükségem van arra az érzésre, hogy „hú, holnap Hamlet leszek, de jó, már alig várom!”. A színész legyen kiéhezve a szerepére, másként nem születik meg a varázslat. Gyakran tudatosan is az improvizáció felé viszem el a játékot, így olyan reakciók születnek, amelyek kizökkentenek a gépies válaszadásból.
A Kövek a zsebben drámában is vannak improvizációs lukak: hat-nyolc ponton nincs fix szöveg, és a nézőközönségen is múlik, hogy végül mi hangzik el a színpadon.
– Piros Ferrari?
– Igen, érdekes módon, amikor megkérdezzük a közönséget, milyen kocsi gázolta el az egyik szereplőt, a legtöbben kapásból piros Ladát vagy Ferrarit mondanak. A kétszereplős darabot Londonban láttam először, és már a szünetben tudtam, Rudolf Petivel akarom eljátszani, milyennek látják az ír statiszták a nagyképű, hatalmaskodó amerikai filmsztárokat, akik Írországba mennek forgatni, és azt gondolják, a pénzükért mindent megkaphatnak. Nem nehéz analógiát találni a hazai viszonyokra… Nagy álmunk válik most valóra, mert meghívást kaptunk az írországi magyar közösségtől, már a darab szerzőjével is felvettük a kapcsolatot.
– Többször is játszott Angliában, nem vágyik vissza Londonba?
– Diákkoromban még nem voltak ösztöndíjak, amikor azonban megnyertem a Latinovits-díjat, kitaláltam magamnak, hogy londoni tanulásra fogom fordítani a jutalmat. Húszévesen arról ábrándoztam, de jó lenne Londonban játszani. Azóta többször szerepeltem már az angol fővárosban, boldogság, hogy teljesült az álmom, de már nem szeretnék ott színész lenni. Nem cserélném el a mai helyzetemmel: az angol és amerikai színészek irigykednek, mert mi mindennap mást játszunk. Holnap Hamletet alakítok, holnapután egy kortárs darabban lépek föl, a következő héten forgatok. Ők meg ugyanazt az egy szerepet mondják nap nap után. Megőrülnék, ha a világ legjobb darabját – maradjunk a Hamletnél – kellene játszani két éven át, minden áldott nap, szombaton és szerdán dupla előadást! A második hónapban beleőrülnék, akármennyit fizetnének érte.
– Nálunk viszont nevettetni kötelező?
– Erről sokat beszélgettünk a Beugró kapcsán, hogy mi van, ha nem sikerül nevetősre a helyzetgyakorlat. Végül abban maradtunk: ha igazi, ha emberi a szituáció, akkor nem baj. De azért legyünk őszinték, a többség nevetni akar. Ettől aztán az első évad jeges rémületben telt. Álmodni is szoktam arról, hogy premierem van, de nem tanultam meg a szöveget. És lassan fölmegy a függöny… Hát, a Beugróban végül is ez a helyzet.
– Van valami közös rituáléjuk a műsor előtt?
– Pont az a jó, hogy előtte minden másról beszélgetünk, csak éppen nem a színházról, annak érdekében, hogy a színpadon mindenki oldott legyen, és tiszta. Az a néhány perc azért feszültségben telik – az első igazi nevetésig vagy igazi, mély csöndig. A Beugró nem véletlenül lett óriási siker: hihetetlen mélységeket és magasságokat megélünk a közös játékban. Sajnos már nem rögzíti egyik tévé sem, pedig mostanra teljesen összecsiszolódtunk, ismerjük a másik gyengéit, erősségeit. Számíthatunk egymásra más műfajokban, szerepekben is: első filmemet rendezem épp, romantikus, sírós-nevetős vígjátékot, és forgatókönyvíróként, színészként benne vagyok egy krimibe rejtett művészfilmben is, amelynek a munkacíme: Fátum.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
A demokraták a valóban egyre népesebb kisebbségekből akarták összerakni Kamala Harris szavazótáborát, csak éppen rossz logikával.
Egyáltalán nem meglepő Donald Trump győzelme az elnökválasztáson.
Összeverték a románok, mert magyar - videó
Dárdai Bence győzelemmel hangolt a magyarok ellen a német válogatottban
Hosszú élet titka: 117 éven keresztül ezt az egy dolgot ette minden egyes nap Emma néni
Most kihúzhatja magát Varga Mihály: miközben Romániában összeomlott a költségvetés, a magyar államkassza tartja magát
Óriási a készültség, ameddig a szem ellát, mindenhol rendőrök a Blahánál - Képek
Mindenkit ámulatba ejtett Sylvester Stallone, aki Trumpot méltatta
Gálvölgyi János körmönfont támadása Orbán ellen
A sütőtök héja kincset ér, többé ki ne dobd! 5 tipp a felhasználására
Magyar Péter a képviselőiről: Zseniálisak, tehetségtelenek, hitelesek, agyhalottak
Mémmel alázza Magyar Pétert Kocsis Máté
Ki válthatja David Pressmant? – Az új amerikai nagykövet esélyesei
Liverpool két hősét ünnepli, Szoboszlai riválisa történelmet írt a góljával
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
A demokraták a valóban egyre népesebb kisebbségekből akarták összerakni Kamala Harris szavazótáborát, csak éppen rossz logikával.
Egyáltalán nem meglepő Donald Trump győzelme az elnökválasztáson.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.