Az országban egyetlen közgyűjtemény, a békéscsabai viseli a festőművész nevét, ám az intézményben korszerűsítés miatt épp most nem látogatható az állandó Munkácsy-kiállítás. Megtekinthető ellenben egy időszaki Andy Warhol-tárlat, amely Szlovákiából érkezett, valamint látható egy összefoglaló a nagy magyar festő életpályájáról, amely a jubileumra készült el. Ezt időnként három projektorral vetítik ki három egymással érintkező falfelületre. Ott, ahol igény van rá.
A 175. évfordulón Békéscsaba Munkácsy városának nevezi magát. Ezt hirdetik az óriásplakátok, erről szólnak az utcai mobil tárlatok, és ugyanezt hangoztatják az önkormányzati fenntartású múzeum kihelyezett kiállításai is. A megyeszékhely Munkácsy-emlékháza 25 éve nyílt meg a Steiner–Omaszta-kúriában, sokan mégsem tudják, hogy létezik. Vannak, akik azzal nincsenek tisztában, hogy a kiállítóhely, amely napjainkban a Csabagyöngye Kulturális Központ tagintézménye, nem azonos a Munkácsy Mihály Múzeummal. Az emlékház ugyanis egyetlen olyan rendezvényt szervez 2002 óta, amely látványosan átlépte a megyehatárokat. Ez a Kisnemesi Otthonok Országos Találkozója. Ennek idei konferenciáján ismertették a Nemzeti Kastélyprogram Kft. munkatársai, hogyan képzelik el a kúria jövőjét.
A gondolat, miszerint a nagy magyar festő rokonainak egykori otthonában emlékházat kell kialakítani, az 1980-as évek elején merült fel. A terveket 1983-ban készítette el az Országos Műemléki Felügyelőség, ám ahhoz, hogy a tényleges munkálatok megkezdődhessenek, előbb a kúriában élő idős, beteg embereknek kellett új szállást találni. Ennek figyelembevételével úgy tűnt, a beavatkozás 1986-ban végre startolhat, mégis 1990-ig kellett várni, hogy nekilássanak a fejlesztésnek.
Az épület műemléki restaurálása a Munkácsy Mihály Múzeum munkatársainak és Sisa Bélának, a Műemlékvédelmi Hivatal szakértőjének tanácsai alapján történt. Megfelelő források hiányában azonban nem terjedhetett ki minden részletre. Így például hiába állapították meg a kutatók, hogy a falakat selyemtapéta borította, a mennyezeteket pedig freskók díszítették, ezek visszaállítására nem volt lehetőség.