Lee Iacocca vérbeli értékesítési „ügynök” volt. Folyamatosan merészségre, bátorságra ösztökélte tervezőcsapatát, emberei pedig a hatvanas években sportkocsikat alkottak a háború után született, újdonságok iránt fogékony generáció számára, s üzemanyag-takarékos modelleket terveztek a hetvenes évek olajválsága közepette, amikor az égig emelkedtek a benzinárak.
– Életemben nem láttam még olyan autógyári vezetőt, aki ennyire érezte volna, mit akarnak az amerikai fogyasztók. A legnagyobb kommunikátor volt, aki csak létezett az autóipar történeté-
ben – mondta korábban Douglas Fraser, az Autóipari Dolgozók Egyesült Szakszervezetének 2008-ban elhunyt elnöke. Iacoccát gyakran követelő és érzékeny főnökként írták le, aki gyakran veszik össze vezetőtársaival.
– Pokolian fel tudott dühödni valakin, de ha vége lett az ügynek, elengedte, nem maradt benne harag. Ha a fejébe vett valamit, egy problémát, addig nem eresztette, amíg meg nem oldotta. Az ember mindig tudta, hányadán áll vele – mondta Bud Liebler, a Chrysler nyolcvanas és kilencvenes években tevékenykedő, kommunikációért felelős alelnöke. Iacocca gyakran beszélt bevándorlóhátteréről, s mindig méltatta, hogy Amerika megjutalmazza a keményen dolgozó embereket. Amikor 1982-ben Ronald Reagan amerikai elnök felkérte a New York-i Szabadság-szobor felújítására és az Ellis-szigeti egykori bevándorló-ellenőrzési állomás rendbetételére irányuló pénzszerző kampány elnökévé, Iacocca a megbízást a szülei iránti tiszteletből vállalta el. A kezdeti cél 150 millió dollár adomány összegyűjtése volt, a végén azonban több mint 350 millió jött össze.
Lido Anthony „Lee” Iacocca Pennsylvania „acélvárosában”, Allentownban született 1924. október 24-én olasz bevándorlók gyermekeként; hot dog büfét működtető családja igen szerény körülmények között élt.
Szorgalmas, jó eszű diák volt, középiskoláit kiváló eredménnyel végezte. Másodikban reumás lett, így nem hívták be katonának a második világháborúban. Gimnázium után a Lehigh Egyetemre iratkozott be, ahol kevesebb mint négy év alatt szerzett mérnöki diplomát – a mester fokozatot már Princetonban nyerte el. Életpályája akkor indult, amikor a háború után a növekvő jólét eredményeként beköszöntött az autókorszak, amely olyan nagy sebességen pörgött, hogy az 1970-es évekre már a külvárosi otthonok is dupla garázzsal épültek. Az ifjú Anthony szakmai karrierjét 1946-ban a Fordnál kezdte, először mérnökként, majd a marketingrészleg vezetőjeként – rájött ugyanis, hogy az utóbbi üzletágban jobb eredményt tud elérni. Ezt bizonyítja a Reuters szerint az is, hogy tíz évvel később Iacocca – amikor körzete az ország legrosszabb eladási számait produkálta – kitalálta az „ötvenhatot ötvenhatért” kampányt, amelynek a lényege az volt, hogy az ügyfél húszszázalékos engedménnyel elvihetett egy 1956-os Fordot, s ezért három éven keresztül csak havi 56 dollárt kellett törlesztenie. A terv olyan sikeresnek bizonyult, hogy a Ford vezetője, Robert McNamara – aki később a Kennedy-kormány védelmi minisztere lett – országos értékesítési stratégiává emelte.