Lehet-e jelzője egy nagyvárosnak? Olyan jelzője, amely minősít is, meg jellemez is? Tehát nem afféle hangulatkeltő líraiság, mint például: „Arany Prága”, „Kincses Kolozsvár” vagy afféle birtokos szerkezet, mint mondjuk Velence, „az Adria királynője”. Vagy ez: New York – a „Nagy Alma”, „Egy város, amely soha nem alszik”. Lehet-e egy nagyvárost, egy metropoliszt hitelesen és időt állóan jellemezni – példának okául – egyetlen színnel? Nem hagy nyugodni ez a kérdés, amióta azt kell tapasztalnunk mostanság, a centenárium időszakában, hogy 1919 eseményeinek idézésekor szinte kivételszámba mennek azok a könyvborítók, amelyek fővárosunkhoz és az itt végbement eseményekhez oda ne tennék a „vörös” jelzőt. Budapest – A vörös város, a kommün – A vörös számum (Lázár István közelkorú regényének címe szerint).
A gilisztaűző varádicstól a terjőke kígyósziszig
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.