Lehet-e jelzője egy nagyvárosnak? Olyan jelzője, amely minősít is, meg jellemez is? Tehát nem afféle hangulatkeltő líraiság, mint például: „Arany Prága”, „Kincses Kolozsvár” vagy afféle birtokos szerkezet, mint mondjuk Velence, „az Adria királynője”. Vagy ez: New York – a „Nagy Alma”, „Egy város, amely soha nem alszik”. Lehet-e egy nagyvárost, egy metropoliszt hitelesen és időt állóan jellemezni – példának okául – egyetlen színnel? Nem hagy nyugodni ez a kérdés, amióta azt kell tapasztalnunk mostanság, a centenárium időszakában, hogy 1919 eseményeinek idézésekor szinte kivételszámba mennek azok a könyvborítók, amelyek fővárosunkhoz és az itt végbement eseményekhez oda ne tennék a „vörös” jelzőt. Budapest – A vörös város, a kommün – A vörös számum (Lázár István közelkorú regényének címe szerint).
Persze több cikk témája lehetne már csupán annak a mérlegelése, hogy miért is igazságtalan, sőt értelmetlen egyetlen szóval jellemezni egy afféle gigászi életteret, mint amilyen egy főváros, amely ráadásul állandóan területi és szociológiai „mozgásban” van. Számtalan helyféleség, tereptípus, emberfajta, nyelvek, hagyományok, álarcok, szokásrendek, elkötelezettségek, ízek és illatok, intimitások, rögeszmék stb., stb. tömkelege, kusza kavargása. Ha például – futó pillantást vetve a mai mindennapokra – a konzervatív szavazók mélabúsan bólogatnak is a minapi önkormányzati választások után a „vörös Budapest” szintagmára, ugyanők vajon ezt hogyan „kötik össze” – politikailag, de főleg ideológiailag és érzelmileg – 1956 októberével? És azt meg 1957 májusával?
Mégsem tehetünk mást, mint hogy elfogadjuk az efféle sommás minősítéseket. De csakis mint szimbolikus és időhöz-eseményhez szorosan kötődő emlékeztetőket: egyetlen látványelemre bontva le a végtelen sokszínűséget. (Csak utalásként: a mai főváros huszonhárom kerülete legalább száz kistelepülést, községet és városkát próbál magába olvasztani. És azokon belül… Elképzelhető-e olyasvalami, amire ezek egyszerre mozdulnának?) Még ha ismerjük is azokat a bámulatos leírásokat, amelyekkel a magyar próza nagyjai megörökítették az első világháború előtti, békebeli és békés Budapestet, ahogy felfedezték egy világváros születését, amelyben a vörös szín még leginkább a korcsmai borospoharakat meg az orfeumi táncosnők keblén virító rózsát idézhette. Egyetlen tény biztos: a „vörös” jelző nem bolsevik szógerjedelem, de nem is valamiféle „horthysta” ráfogás. Ezzel a színnel a háború végi és háború utáni állapotok önmagukat jellemezték. Természetesen sok százados forradalmi előzmények után.