Mindig van lejjebb

Jó üzlet az extrém turizmus, közel hatszázan várják előfoglalásban, hogy civilként utazzanak a világűrbe. Az egyik legnagyobb beruházó már az indulás évében 120 millió dolláros haszonnal számol.

Bódy Géza
2020. 02. 03. 17:45
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó üzlet az extrém turizmus, közel hatszázan várják előfoglalásban, hogy civilként utazzanak a világűrbe. Az egyik legnagyobb beruházó, a 2,5 milliárd dollárt érő, pár hónapja a tőzsdére is bevezetett cég, a Virgin Galactic már az indulás évében 120 millió dolláros haszonnal számol. Így nem csoda, hogy a vállalatcsoport alapítója, a dollármilliárdos iparmágnás Richard Branson vérszemet kapott, és az elmúlt hetekben egy tengerészeti szakkonferencián arról beszélt, hogy nem csupán a kozmosz felé terjeszkedik birodalma, hanem a vizek legmélyebb, nem igazán látogatott pontjaira is utazásokat szervez pénzes civileknek. Többek között ezért alapította a Virgin Oceanic társaságot, amely az édes- és sósvíz-kutatásokon, filmkészítésen kívül most új üzletággal bővül.

A vállalkozó kedvű turistákat szállító eszköz már rendelkezésre áll, évek óta tesztelik, számos kutatást is végeztek vele a tudósok. Például bejárták már a Molloy-mélységet az Északi-tenger alatt, a South Sandwich-árkot és az Indiai-óceán­ban lévő Diamantina-árkot is. A Virgin batiszkáfja (mélytengeri tengeralattjáró) leginkább egy repülőre hasonlít. A járművet Graham Hawkes mélytengeri mérnök és tengeralattjáró-dizájner tervezte, aki többek között az első robotgépfegyver, a Telepre­sent Rapid Aiming Platform feltalálója is. Az öt és fél méter hosszú gép törzse erős szénszálas anyagból készült, és titánborítású. Ez az egyik legkönnyebb és egyben a legerősebb anyag, a gép így közel négy tonnát nyom, és jól állja a víz nyomását. A tengeralattjárót egy súly tartja lenn, amely az emelkedés előtt leválik róla, és a szintetikus habnak nevezett felhajtóanyag a felszínre juttatja a gépet. A merülésnél pedig a szerkezet „szárnyaival” előidézett hidrodinamikus erőket használják. Az extrém kalandokat ötórásra tervezik.

Bemelegítésként már most lehet jelentkezni a jövőre induló első privát útra, igaz, egyelőre nem a legnagyobb mélység a cél, hanem „csak” a Titanic 3860 méteren fekvő roncsa. Miután több missziót terveznek ide, az ár is kedvezőbb, már százezer dollárért megtekinthető a hajó reflektorai által megvilágított, viszonylag épen maradt orr-rész és a tőle hatszáz méterre heverő tat, valamint a több száz méteren szétszóródott berendezési és használati tárgyak.

Amennyiben a küldetések sikeresek, jöhetnek a különleges helyszínek, amelyek meghódítása nem lehetetlen, hiszen éppen hatvan évvel ezelőtt is lemerült ember a Föld legmélyebb pontjára, a Mariana-árokban lévő Challenger-szakadékba. Jacques Piccard, a különleges tengeralattjáró mérnökének fia és Don Walsh, az amerikai haditengerészet hadnagya az árok déli részén található Challenger-szakadékot sikerrel hódította meg. Az utazás többórás volt, a Trieste nevű szerkezet meg is sérült a küldetés közben: a legénység egy hatalmas reccsenést hallott 9144 méteres mélységben, de folytatták az ereszkedést 10 911 méterig. Később kiderült, egy ablak külső plexije pattant el az 1100 baros nyomás miatt, amely a normál légköri nyomás ezerszerese. Ezért hamarabb kellett visszatérniük, az eszköz húsz perc lenn tartózkodás után kezdett el emelkedni, a felszínt három óra 15 perccel később érték el. Azóta mások is jártak az árokban, 2012-ben James Came­ron filmrendező 10 908 méterig ereszkedett, míg tavaly Victor Vescovo vállalkozó és felfedező megdöntötte a mélységi merülés világcsúcsát: 10 927 méterig süllyedt. A videófelvételek tanúsága szerint a különleges halakon és egy furcsa ormányosférgen kívül a tengerfenéken nejlonzacskót, szemetet és cukorpapírt is talált a tudós.

Miután pazar üzlet a mélytengeri utaztatás, más vállalatok is lecsaptak, így nem a Virgin az egyetlen magáncég, amely ebben gondolkodik. A floridai Triton Submarines egy üvegborítású, háromszemélyes járművel száll versenybe, illetve terjeszkedik a volt Google-vezérigazgató, Eric Schmidt által szponzorált kaliforniai Deep ­Ocean Exploration and Research vállalat is. Mindez azt jelenti, hogy megnőhet a forgalom az eddig viszonylag ritkán háborgatott helyeken, ám a civileknek az utazás előtt több száz oldalas beleegyező nyilatkozatot kell aláírniuk.

A listán előkelő helyen szerepel a bankszámlaszám megadása mellett a klausztrofóbia kizárása is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.