Vannak, akik egyedül járnak, még többen „négy kézben”, vagyis kétfős járatokon. Vezetnek együtt testvérek, jó barátok, apák a fiukkal vagy a lányukkal, sokan a házastársukkal, főleg azért, hogy a pénz egy kasszába folyjon. Két nőről alig hallani, arról viszont gyakrabban, hogy több párnak ráment a kapcsolata a folyamatos együttlétre.
Schrödl Mónika és Gulyás Attila Kiskunlacházán abban a házban látnak vendégül, melyért évekig keményen dolgoztak – egy vezetőfülkében. Miután Mónika nem tudta törleszteni a svájcifrank-tartozását, elvesztette a házát. Semmije sem volt, amikor megismerkedett Attilával, aki akkor már sofőrként dolgozott. Kitalálták, hogy együtt kamionoznak, és közös otthont teremtenek.
Irányítani a nagy dögöt
– Megvolt a B kategóriás jogosítványom, de a kamionvezetéshez le kellett tennem a vizsgát C kategóriás teherautóra és E kategóriás nehéz pótkocsira is – mondja Mónika. – A műszaki része nagyon nehéz volt, mintha autószerelőnek készültem volna. De elsőre átmentem!
Miután megkapta az összes papírját, 2013. április 10-én elindultak „négy kézben”. Mónika Franciaországban ült először kormányhoz. Remegett, mint a nyárfalevél, ugyanis kamiont vezetni teljesen más, mint pótkocsis teherautót, amelyen tanult. Nem is automata váltós kamionon kezdett, hanem 16 sebességesen, amelyet akkor tanult meg a legjobban kezelni, amikor dugóban állandóan váltania kellett. De néhány nap múlva már előzött is. Sőt azt bizonygatja: – Miután ráéreztem, hogy ezt a nagy dögöt hogyan lehet irányítani, nagyon megszerettem. Imádok kamiont vezetni!
Amikor már jól ismerte a kamion hosszúságát, és nem félt, hogy elsöpör másokat, alig várta a városi körforgalmakat és a keskeny utcákat. „Négy kézben” négy és fél óránként váltja egymást a két sofőr, kétszer, összesen 18 órát mennek. Ezenkívül három óra a rakodás, 21 órás munka után kilenc óra pihenőt kapnak. A sofőrök akkor zuhanyoznak, főznek, esznek. Alvásra hat-hét óra marad. Az egyik hétvégén 24 óra a pihenő, a másikon 45 óra. Ha úgy jön ki a pihenőidő, akkor éjszaka kell elindulni és nappal aludni, ami például Spanyolországban negyven fokban nem könnyű. A 21 órás munkaidő nagyon felborítja a szervezetet. Előfordult, hogy hétvégén 14-15 órát aludtak egyhuzamban. Aki egyedül vezeti a kamiont, annak kilenc óra munkaidő után 11 óra pihenő jár. A feltételeket a legtöbben a jó fizetésért vállalják. Mónikáék négy hét utazás után három napra hazajártak pihenni, persze a kocsi addig se állt, valaki más ült bele.