Részeg voltam mindig, míg a Frankl-féle iszákosság elleni szert nem használtam. Ma már undorral fordulok el minden szeszes italtól – állította K. M. mészárosmester a millennium idején egy nyomtatott reklámban, hozzáfűzvén, hogy a csodaszerből egy teljes adag ára – melynél kevesebb nem küldhető – 5, azaz öt korona. Hm. Ilyen olcsón, ilyen könnyen azóta sem sikerült orvosolni az alkoholfüggőség komplikált problémáját. Ám minden korban rendszeresen felbukkannak olyan hirdetések, amelyek merészen ígérnek megoldást az élet legkülönfélébb gondjaira. Leginkább az önképük miatt aggodalmaskodóknak. Ezen a téren voltaképp kis kockázattal, nagyot ígérve látványos eredmények érhetőek el. Persze nem a lépre menő vevőnél, hanem a ravaszul hitegető hirdetőnél.
„A szép bajusz az ifjú legfőbb dísze” – állítja kétely nélkül egy száz évvel ezelőtti újsághirdetés, s így érvel: „A bajusztalan nem talál leányoknál szerelemre.” Ez a sommás megállapítás persze koronként változik, tény, hogy az arcszőrzet formája, hossza, dússága, egyáltalán léte, nem léte divatfüggő, és gyakorta női vétó függvénye. A szőrnövekedés-serkentővel ámító kereskedők persze minden fondorlatot bevetettek: „Bajusz nélkül nincsen igazi csók. Akinek még nincs bajusza, az csak rendeljen egy szelence Musfacher balzsamot! Bámulni fogja az eredményt!” (Raktár Dankowsky úrnál a József tér 2-ben.)
A kétezres évek egyik nosztalgiaterméke a férfiszakállszalon. Néhány év alatt gomba módra elszaporodtak a jellegzetes, csak férfi klientúrát megcélzó borbélyműhelyek. Dizájnjukban meghatározó a kézműves jelleg. A kirakaton át is láthatóak a kellékek: maszkulin karakterű tégelyekben szakállpuhító olajak, krémek sorakoznak, ezüstmarkolatú szőrpamacsok, csontból készült szakállfésűk, „túlélőcsomagba” dobozolt kis kefék, amelyeknek a kísérő szöveg szerint ott a helyük „minden igazi férfi” kelléktárában. A sötét bőrrel bevont borotválkozószékekben a vendég mintegy száz év mélyre süpped ernyedt kényelemben, mert e helyek akárha az egy évszázaddal ezelőtti fekete-fehér filmek szuggesztív tekintetű, szakállas figuráinak, rejtélyes hőseinek karakterét keltenék újra élete. Közben a szinte kivétel nélkül szakállas borbélyok ollóval, szappanhabbal, bőrszíjon kifent pengével szinte szobrászatilag komponálják az arcszőrzetet. Ez a szakállszalondivat mintha csak Andy Warholnak, a hetvenes évek poppápájának gondolatát igazolná, aki étteremtervezésben is úgy képzelte, hogy a konkrétan feltálalt ételeknél sokkal fontosabb – sőt csak az a lényeges –, hogy milyen hangulatot gerjeszt, áraszt a hely, s lényegében azt kell megfizetni. Láthatjuk Michelin-csillagos éttermek kínálatát: egy nagy tányéron néhány kis kockányi falat, átlósan rásercintve egy artisztikus és vékony öntetcsík. Valóban az emelkedett hangulatot kell busásan megfizetni, jóllakáshoz tessenek egy faluvégi kifőzdét, lacikonyhát keresni.