– Ki rajzol jobban, egy gyerek vagy Szurcsik József?
– A gyerek izgalmasabban rajzol, mert alkotás közben még szabadabb, önfeledt, könnyebben átlépi azokat a határokat, melyek később a tanulás során alakulnak ki benne.
– Azért kérdezem, mert egyszer azt mondta, hogy mindenki művésznek születik, csak van, aki tovább tanul.
– Az nagy kérdés, hogy az óvodában hogyan kellene hozzányúlni, egyáltalán bele kell-e piszkálni a gyermek kreatív alkotóvilágába. A legtöbbször korlátokkal és a felnőttek világában érvényesnek vélt mintákkal befolyásoljuk a gyerekeket, ahelyett hogy csak inspirálnánk őket, és azokat a készségeiket hívnánk elő, melyeket örömmel használnak. Letörik a szárnyaikat, és hamar versenyhelyzetbe állítják őket, ami szerintem nem szerencsés. A rajzversenyeken elmondják, hogy itt mindenki nyertes – majd hozzáteszik, hogy azért a tied a legjobb rajz, Béluska, tied az első díj.
– Ennek tudatában hogyan tanít a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, ahol a grafika tanszék vezetője, egyetemi docens?
– Az a szerencsém, hogy hozzánk fiatal felnőttek járnak, nem gyerekek. Lenyűgöző élmény, hogy a szemem előtt alakul ki egy huszonéves művészi elképzelése és válik műtárggyá, persze a maga bizonytalanságával, különböző utak választásával. A szocializációs környezeti hatások a felnőtteknél is nyomon követhetők, mert ami hibát az oktatásban esetleg kis korban elkövetünk, az 15-20 év múlva érik be. Fontosnak tartom, hogy empátiával forduljak a fiatalok felé. Meg akarom érteni azt, amit látok. Az emberek döntését legtöbbször két dolog befolyásolja: az érzelem és az ízlés. Én is érzelmileg és egyfajta ízléssel állok a hallgatók munkái elé. Mindig kiemelem, amit értéknek tartok, aztán rátérek arra, amit nem értek, disszonánsnak, ízléstelennek vagy túl hangsúlyosnak érzek. Aztán megpróbálunk kialakítani egy mindkettőnknek elfogadható végeredményt.
– Művészcsaládba született, édesapja Szurcsik János festőművész, édesanyja Sárkány Anna gobelinművész. Mit lesett el tőlük?
– Apám 89 éves, és még mindennap fest. Tőle tanultam a latin mondást: nulla dies sine linea – ne teljen el nap vonal nélkül. Ezt én is betartom. Édesanyám nem az iparművészetin tanult, apámmal a Képzőművészeti Főiskolára járt, Kmetty Jánosnál tanult festeni. Később a szíve a gobelinhez húzta, amit persze gyerekként én is kipróbáltam, sok mindent tudok róla. Az organikus és különlegesnek mondható anyagok iránti vonzódásom máig megmaradt. Gyerekkoromban a legtermészetesebb volt, hogy körülöttem mindenki alkotással foglalkozott. Nemcsak a szüleim, az egész ház Angyalföldön. A huszonnégy műtermes lakásban aktív művészek éltek, és szinte mindenhová szabadon bejárhattam. Láttam, hogy ki miket és hogyan alkot. Csoda volt.