– Ki rajzol jobban, egy gyerek vagy Szurcsik József?
Beszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
– Ki rajzol jobban, egy gyerek vagy Szurcsik József?
– A gyerek izgalmasabban rajzol, mert alkotás közben még szabadabb, önfeledt, könnyebben átlépi azokat a határokat, melyek később a tanulás során alakulnak ki benne.
– Azért kérdezem, mert egyszer azt mondta, hogy mindenki művésznek születik, csak van, aki tovább tanul.
– Az nagy kérdés, hogy az óvodában hogyan kellene hozzányúlni, egyáltalán bele kell-e piszkálni a gyermek kreatív alkotóvilágába. A legtöbbször korlátokkal és a felnőttek világában érvényesnek vélt mintákkal befolyásoljuk a gyerekeket, ahelyett hogy csak inspirálnánk őket, és azokat a készségeiket hívnánk elő, melyeket örömmel használnak. Letörik a szárnyaikat, és hamar versenyhelyzetbe állítják őket, ami szerintem nem szerencsés. A rajzversenyeken elmondják, hogy itt mindenki nyertes – majd hozzáteszik, hogy azért a tied a legjobb rajz, Béluska, tied az első díj.
– Ennek tudatában hogyan tanít a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, ahol a grafika tanszék vezetője, egyetemi docens?
– Az a szerencsém, hogy hozzánk fiatal felnőttek járnak, nem gyerekek. Lenyűgöző élmény, hogy a szemem előtt alakul ki egy huszonéves művészi elképzelése és válik műtárggyá, persze a maga bizonytalanságával, különböző utak választásával. A szocializációs környezeti hatások a felnőtteknél is nyomon követhetők, mert ami hibát az oktatásban esetleg kis korban elkövetünk, az 15-20 év múlva érik be. Fontosnak tartom, hogy empátiával forduljak a fiatalok felé. Meg akarom érteni azt, amit látok. Az emberek döntését legtöbbször két dolog befolyásolja: az érzelem és az ízlés. Én is érzelmileg és egyfajta ízléssel állok a hallgatók munkái elé. Mindig kiemelem, amit értéknek tartok, aztán rátérek arra, amit nem értek, disszonánsnak, ízléstelennek vagy túl hangsúlyosnak érzek. Aztán megpróbálunk kialakítani egy mindkettőnknek elfogadható végeredményt.
– Művészcsaládba született, édesapja Szurcsik János festőművész, édesanyja Sárkány Anna gobelinművész. Mit lesett el tőlük?
– Apám 89 éves, és még mindennap fest. Tőle tanultam a latin mondást: nulla dies sine linea – ne teljen el nap vonal nélkül. Ezt én is betartom. Édesanyám nem az iparművészetin tanult, apámmal a Képzőművészeti Főiskolára járt, Kmetty Jánosnál tanult festeni. Később a szíve a gobelinhez húzta, amit persze gyerekként én is kipróbáltam, sok mindent tudok róla. Az organikus és különlegesnek mondható anyagok iránti vonzódásom máig megmaradt. Gyerekkoromban a legtermészetesebb volt, hogy körülöttem mindenki alkotással foglalkozott. Nemcsak a szüleim, az egész ház Angyalföldön. A huszonnégy műtermes lakásban aktív művészek éltek, és szinte mindenhová szabadon bejárhattam. Láttam, hogy ki miket és hogyan alkot. Csoda volt.
– Ha a család Budapesten lakott, miért Szegeden járt középiskolába?
– Egy barátommal 1973. március 15-én leszúrtunk egy kis hurkapálcás piros-fehér-zöld zászlót Budapesten a Petőfi-szobor lábához. Aztán a munkásőrök leterítettek minket, a két 14 éves srácot. Ezek után Szegedre kellett mennem tanulni. A Tömörkény István Művészeti Szakközépiskolába kerültem szobrász szakra, ahol a tanárok megmondták, hogy nem művészeket, hanem jó szakembereket képeznek.
– Ha nem művészeket képeztek, hogyan került a budapesti képzőművészeti főiskolára?
– Engem mindig a művészet érdekelt, érettségi után mégis öt évet hagytam ki. Évről évre próbálkoztam, és hálás vagyok, hogy nem rögtön jutottam be a felsőoktatásba, mert így mindenféle munkával megismerkedhettem. A mezőgazdaságban és az iparban egészen más típusú emberekkel találkoztam, mint a művészeti közegben. Dolgoztam kórbonctani intézetnek és a Nemzeti Múzeumnak is grafikusként. Izgatott az animáció és a bábfilmkészítés, ezért szakmailag fontos volt, hogy a Pannónia Filmstúdióba kerülhettem, ahol filmeket is szinkronizáltak. A szocializmus idején egy bizottság döntötte el, hogy a beérkező külföldi filmek a nézők elé kerülhetnek, vagy sem. Olyan alkotásokat láttam ott, melyekről a saját köreimben sem nagyon mertem mesélni. A szinkronstúdióban pedig óriási élmény volt látni, hogyan dolgoztak a nagy idolok.
– Festészete mellett ugyanolyan hangsúlyos a grafikai és a szobrászati tevékenysége, de részt vesz összművészeti akciókon és performanszokon is. 1986-ban megalapította az Art Reaktor művészeti-zenei csoportot, később fellépett a Tapasztalt Ecsetek nevű együttessel is, melynek tagjai festők, grafikusok. Miért alapítanak képzőművészek zenekarokat?
– Egyrészt sok vizuális művésznek van zenei érzéke, másrészt a képzőművész összecsapja a tenyerét, ha a kiállítását egy kis galériában megnézi 100-150 ember. Egy koncertre sokkal többen eljönnek, és a színpadon sok mindent kimondhatsz, ami egy műtárgy esetében lehet, hogy rejtve marad. A performatív műveknél így más hatást lehet elérni. Ha színvonalas az előadás, jó eséllyel létrejöhet a katarzis – és még meg is tapsolnak!
– Milyen hangszeren játszik?
– Az Art Reaktor idején – a rendszerváltás előtt néhány évvel – még nem a hangszer, hanem a koncepció kidolgozása és felépítése volt fontos a számomra. Szövegeket írtam és adtam elő, színpadterveket, élőképeket készítettem. Ma basszusgitáron játszom, kötöttségek és konkrét minták követése nélkül. Vizuális módon közelítek a hangszerekhez. Van, hogy szájharmonikázom, ha kell, zongorázom. Itt a műteremben örömből zenélünk, csak magunknak, profik és műkedvelők közösen, nagy szabadságban.
– Harmincéves koráig nem mehetett külföldre. Miután megkapta az útlevelét, hová utazott először?
– Mivel a testvérem a 70-es években elhagyta az országot, megtorlásként a családunkat egy ideig nem engedték ki. Először a közelbe utazhattam, Pozsonyba, Prágába, Erdélybe. Akkor még mindig nem mehettem anyám szülőföldjére, Apatinba, Jugoszláviába. A nyugati utazás váratott magára. Főiskolás koromban felvételiztem egy berlini főiskolára, ahová fel is vettek. Három évig küldözgették nekem a leveleket Berlinből, hogy félretették az ösztöndíjat, várnak rám, de nem kaptam útlevelet.
– Felnőttként már sok helyre eljutott, beutazta a világot. Hogyan lett egy finnországi reklámcég kreatív vezetője?
– A főiskolán volt egy finn osztálytársam, Mika, akivel a mai napig tartjuk a kapcsolatot, ő kérdezte meg, hogy nem érdekelne-e az állás. Megpályáztam, és felvettek. Rendkívül jó ügyfelei voltak a cégnek, autógyárak, húsipari cégek, vállalatok, magazinok. Azért szerették, hogy ott vagyok, mert én kívülről láttam őket. Izgalmas munka volt, mert a kreatív elképzeléseim testet öltöttek, emberek százezrei elé kerültek, az ötleteim megjelentek az újságban, rádióban, tévében. A kollégáimnak kifejezetten érdekes volt a magyar kombinatív készség megismerése. Az, hogy mindenre van megoldás, akár többféle is, egészen új volt számukra. Ami viszont számomra volt különösen tanulságos a finneknél, hogy a szóbeli megállapodás szerződésnek számított, és mindig be is tartották.
– Az ön munkái könnyen felismerhetők. Művészetére legjellemzőbb a profilban ábrázolt, személyiség nélküli alak, mely összenő tárgyakkal, vagy labirintussá, épületté, csigavonallá alakul át. Hogyan vált az arcél festőjévé?
– Császár László író-költő barátom 1986-ban emigrációba kényszerült. Társaival Hollandiában megalapította a Hangár című magyar nyelvű, hangos irodalmi-művészeti folyóiratot, amelyet magnókazettán terjesztettek. A honi és szórványmagyarság irodalmi és művészeti termését igyekeztek bemutatni, és megkértek, hogy készítsek borítót a kazettára. Gondolkoztam, hogy mi lehetne az a forma, mely leginkább kifejezné azt az elnyomó rendszert, melyben az egyénnek nincs szabadsága, nem tud kibontakozni. Rájöttem, hogy az ókori egyiptomi művészetre jellemző profilábrázolás pontosan megfelelne. E sémaszerű ábrázolásban az arcélembernek nincs személyisége, a személyiség nélküli ember szinonimája, aki irányítható, manipulálható, de akár veszélyes is lehet. 1986-ban diplomáztam, és utána két évig mesterképzésre jártam. Akkoriban úgy gondoltam, milyen jó, hogy rátaláltam erre az ötletre, ezzel még egy hónapig elleszek. A hónapból egy év lett, aztán tíz, majd harminc. De néhány éve változtattam. Egyre fontosabb lett képeimen a táj szerepe, s már lassan tíz éve sok olyan alak van a képeimen, melyek szembenéznek.
– Év elején a közönség is láthatta legújabb munkáit a B32 Galériában a Romantikus táj égő házzal című kiállításon. A megnyitón átvett egy ajándékot, amelytől láthatóan meghatódott. Mit kapott?
– Két Lámpás-lakótól egy általuk készített fadobozkát, amelybe vicces és szívhez szóló üzeneteiket rejtették. Annyi szeretet van benne!
A Lámpás ’92 Alapítvánnyal – amely értelmi fogyatékos felnőtteket karolt fel – évek óta baráti kapcsolatot ápolunk.
– A műgyűjtők vásárolnak kortárs képeket?
– Egy részük egyáltalán nem foglalkozik kortárs művészettel, holott a kortárs mű a jövő klasszikusa, és viszonylag jó áron magas színvonalú műveket lehet vásárolni. A kortárs mű másik előnye, hogy pillanatok alatt kiderülhet, hogy a kép hamis vagy nem, mert megkérdezhetik az alkotót: Öcsém, ezt te csináltad?
– Van Szurcsik-hamisítvány?
– Van, sajnos. Vagányul hangzik, de rettenetes károkat okoz. Egyrészt még jobban elbizonytalanítja a piacot, másrészt leveri az árakat.
– Engem nagyon nyugtalanítanak a festményei. Az a célja, hogy jól felidegesítsen?
– Nem. Érdekes, amit mond, mert én pozitívnak tartom a képeimet, szerintem aggodalom és szeretet nyilvánul meg bennük.
– Az egyik festményén férfiak fölfelé tartott fejjel egy hatalmas cipőtalpat nyalnak.
– Az Alattvalók című kép ötlete harminc éve született. Akkor készült egy grafikám Talpnyalók címmel, amelyet pár éve méretes festmény formában újrafogalmaztam. Régóta foglalkoztat az elnyomás, a szabadságvágy, a bezárkózottság, hogy miért építenek az emberek falat maguk köré, amellyel a saját mozgásterüket szűkítik. Ha a gondokat derűvel tudnánk kezelni, és őszintén vitatkozni, jóval sikeresebbek lehetnénk. Engem kifejezetten érdekel a másik ember véleménye és az is, hogy miért gondolkodik másként.
– Én arra vagyok kíváncsi, hogy egy vidám, jó humorú művész miért készít ilyen zord képeket. Van olyan festménye, amelyiken mosolyog valaki?
– Lehet, hogy van. Például ott fönn a falon az a zöld kép.
– Az mosolyog? Majd megnézem közelebbről is. És nők vannak a festményein?
– A műveim alapvetően a maszkulin világra jellemző hatalmi hierarchiákat, az egyén és a hatalom viszonyait boncolgatták. A nőiség az én szememben ettől nagyon különböző világ, amit becsülök és nagy tiszteletben tartok. Egy ideje elkezdtem nőket is festeni. De ez még titok.
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
Szentkirályi Alexandra: Karácsonyék drogszobákat alakítanának ki a szórakozóhelyeken a fiataloknak - videó
Nagy Feró komoly gyanúba keveredett + videó
Itt az újabb Andrei Mangra botrány! Egy boltban balhézott a táncos
Ilyen, amikor Magyar Péter trágár szavakkal gyalázza egy gyermekotthon vezetőjét + videó
„Vacsora a szívem egyik csücskével” – imádnivaló apa-lánya képet osztott meg Stohl András
Földi László: A politikusok kezdtek el titkosszolgálatot játszani + videó
Orosz légicsapás ukrán célpontok ellen: Drámai fordulat a határnál
A Veszprémnek hazai pályán sem okozott gondot a Plock legyőzése a kézi BL-ben
Az UEFA döntött, s ezzel alaposan kibabrált a magyar válogatottal
Magyar Péter megfenyegette a gyermekotthon vezetőjét: „Ennek k..va nagy következményei lesznek”
Pressman képmutatása nem ismer határokat
Putyin kemény megtorlást ígért, egy új fegyvert már teszteltek is az ukránok ellen
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.