– Az előadásonkénti tízezres közönség messze meghaladta az álmainkat, a hihetetlen fogadtatásról nem is beszélve. A végén szűnni nem akaró tapsvihar tört ki, többször elénekelték a Himnuszt. Öngyújtókat, gyertyákat emeltek a magasba, ha más nem volt, az újságokat gyújtották meg, amelyen ültek. Mindeközben rendőrök álltak körülöttünk. A filmet több mint egymillióan nézték meg. Az István előtt is volt már egy sikeres filmem, A koncert az Illés zenekarral, amely szintén Nemeskürty vállalkozó szellemét dicséri. Berobbantam a szakmába, miközben a kritikusok támadtak, a szakma pedig összezárt előttem. A féltékenységet és a rosszindulatot akkor még nagyon nehezen tudtam feldolgozni. Nem értettem, ha valaki sikereket ér el, akkor miért gáncsolják. Aztán rájöttem, hogy ez messzire vezető, bonyolult dolog. Sokaknak nem érdekük, hogy a történelemről őszintén beszéljünk. Ha egy népnek elveszik a valós történelmét, akkor elveszik a múltját, az értékes szellemi cölöpöket, így aztán az önbecsülését is. Viszont egy öntudatos, az értékeivel tisztában lévő, határozott történelemszemlélettel és nemzettudattal rendelkező közösséggel nem tudnak bármit megtenni. Nem lehet zsinóron rángatni őket, mert van elképzelésük a sorsukról, a jövőjükről, összezárnak, ha szellemi támadás éri őket. Ma is azért folyik a harc, hogy ne a történelmükre büszke közösségek alakuljanak ki, hanem összemosott, akarat nélküli masszává váljunk. Én sokszor választottam olyan témákat, amelyek fontosak, de a torz történelmi fejlődés miatt megosztják a magyar közvéleményt. Parlamenti interpellációban hangzott el, hogy nemcsak engem kell eltávolítani a pályáról, de azt is, aki nekem még egyszer bármire is pénzt ad. Az István, a király után hét évig nem készíthettem játékfilmet.