Kincsesbánya alig tizenöt kilométerre esik Székesfehérvártól. Két főbb utcájában ezerötszázan laknak, a település széléről a Bakony lábáig látni. Kovács András immár tizenkét esztendeje él itt, nemcsak a csend és a nyugalom miatt, hanem azért is, mert közel érzi magát a természethez.
– Már-már olyan, mintha a régi Japánban lennék! – mondja, ami tőle óriási elismerés. Az ötvenes évei elején járó, eredeti szakmáját tekintve hidegburkoló férfi ugyanis a szamurájkard-kovácsolás mestere. Mekkora hatást gyakoroltak gondolkodás- és életmódjára a felkelő nap országának hagyományai, az már a telkére lépve is érezhető: takaros sváb parasztházát négyszáz négyzetméternyi, gondosan ápolt japánkert veszi körül, örökzöld fákkal, gondosan nyírt bokrokkal, bambuszok ölelte bonszailigettel, aranyhalakkal benépesített tavacskával.
A tűz fortélyai
– Amikor nem a műhelyben vagyok, általában itt dolgozom. De nem pusztán feszültségoldásra, szellemi és fizikai kikapcsolódásra szolgál, hanem arra is, hogy az érkezőkkel könnyebben megtaláljuk a közös hangot – mondja.
A jelenlegi sensei (vagyis mester) tizenegy-tizenkét éves lehetett, amikor a Képes Újságban rábukkant egy cikkre, amely az ősi Japán misztikus csodáiról szólt, s egy Tokugava-kori (az 1603 és 1868 közötti korból származó) kardpár képét tartalmazta illusztrációként. A beszámoló – meg a képek – hatására rádöbbent: ilyen pengék készítésével szeretne foglalkozni! Nem sokkal később neki is gyürkőzött, de jó darabig csak a fémfűrészt és a reszelőt alkalmazta. Kitartását látva édesapja megmutatta neki a tűz használatának fortélyait, melyekkel már könnyebben formálhatta a fémet, de ami a lényegi elemeket illeti, mindenre magától talált rá, munka közben. Ezt ő szerényen úgy fogalmazza meg, hogy „igazából könnyű volt, szinte minden magától jött, mintha az út maga simult volna a lábam alá, vezetve, amerre mennem kell”.
Körülbelül húsz évvel ezelőtt került ki a kezei közül az első darab, amire azt mondta, hogy igen, ez már szamurájkard. Általában napi nyolc-tíz órát tölt a műhelyében. Délelőtt fél tíz tájban lép be, húsz perc meditáció után dologhoz lát, és előfordul, hogy csak este tizenegy tájban hagyja abba. A XVII. századi, tradicionális japán műhely mintájára kialakított helyiség nyolc látogató befogadására alkalmas, de általában ketten tartózkodnak benne: ő, valamint Balázs Ottó nevű segédje és tanítványa. A berendezés egyszerű és célszerű: a kováccsal szemben található a fújtató és a tűztér, bal kézre a kalapács és a tűzifogó, jobb kézre a kovácsüllő és az edzőmedence, hátuk mögött a széntároló.