A fekete srácok az utcasarkon állnak. Hajukban divatos fésűt hordanak, s hangosan bömböltetik a zenét, amely arról szól, hogy el vannak nyomva, s a gettóban milyen nehéz az élet, az utca törvényei uralkodnak, s csak a legkeményebbek maradnak életben. Mögöttük pálmafás sugárút s békés kertváros, a házak hátsó kertjében medence. Arizonában vagyunk, 1994-ben, három évvel a Rodney King megverése utáni ribilliót követően, amelyben Kalifornia államban 63-an haltak meg. Ezek az arizonai fekete srácok soha nem éltek gettóban, az ő otthonuk a végtelen sivatag, amely persze nem olyan elegáns, mint Kalifornia aranypartjai, de nyomasztónak nem nevezhető.
Az iskolaudvaron külön csoportokba gyűlnek a fiatalok, szigorúan bőrszín szerint. A feketék rapzenét hallgatnak, a mexikóiak latin slágereket, a fehérek countryt vagy metált. Nincs keveredés, ellenségesen méregeti egymást a sok gyerek. Eminem még nem tört be a zenevilágba, így nincs fehér rapper, a fő problémát az jelenti, hogy a mexikóiak rengetegen vannak és nem beszélnek angolul. Ez az egyetlen olyan téma, amelyben a fehérek és a feketék egyetértenek. Több fehér srác büszkén meséli, hogy náci, a fehér hatalomról ábrándozik, van horogkeresztes zászlója a kocsijában, és természetesen fogalma sincs arról, hogy ez az ideológia mi fán terem. Hitler keresztnevét sem tudja, a második világháborút pedig még évszázadra sem képes belőni. Annyiban náci, hogy gyűlöli a négereket.
Ez az én történetem, velem esett meg Mesa városában, Phoenixtől jó egyórányi autóútra. Az európaiak biankó csekket kaptak, átjárásuk volt a közösségek között, még az alapvetően nem túl beszédes és barátságos indiánok sem tartották furcsának, ha hozzájuk szólok, s a feketék is elfogadták, hogy áthágom a bőrszín meghatározta kasztok határait. De az ott nem az én életem, csak rövid bepillantást nyertem kamaszként.

Fotó: Reuters
Arizona igazi vadnyugat még ma is. Az utcák túl szélesek, hiszen már az autóknak építették a városokat, és hely van bőven. Száz évvel ezelőtt még az ott élők dédpapái lóval vágtattak az aranyláz során felépült települések utcáin, s fegyver lógott az oldalukon. Ez ma sincs másként, egész fegyverarzenált tart otthon mindenki, én is tudtam, hol a kulcs a vitrinhez, amelyből időnként kivettük a puskákat, hogy célba lőjünk a sivatagban. A fegyver ugyanis erőt és magabiztosságot ad a használójának, és az Egyesült Államok nyugati részeinek társadalma valójában ma is telepestársadalom, az annak megfelelő erkölcsökkel és törvényekkel. Nem gettó, de nem is olyan civilizált, mint az általunk jól ismert Európa. Ez a mai vadnyugat a régiből alakult ki, márpedig ott pontosan ugyanolyan faji szétválasztás uralkodott, mint valaha Dél-Afrikában, csak nem kodifikálták. Amolyan önkéntes apartheid ez, amelyben természetesen jelen van a rasszista érzület, de ugyanúgy a hagyomány, a brit birodalmi múlt és a szigorú életkörülmények miatti erőpolitizálás is.