François Villon a középkori költészet kiemelkedő alakja, bizonyos sorai – „hol van a tavalyi hó?” – szállóigévé váltak, önálló monográfia azonban mind ez idáig nem jelent meg róla magyar nyelven. Az akasztófa árnyékában ezen a helyzeten kíván változtatni.
Magyar Miklós irodalomtörténész professzor munkája nemcsak azt közli, amit Villon életútjáról többé-kevésbé biztosan tudhatunk (onnantól kezdve, hogy 1431-ben – Jeanne d’Arc elítélésének és máglyahalálának évében – világra jött, egészen odáig, hogy harminckét éves korában elhagyta Párizst – ez volt ugyanis szabadon engedésének és az ellene hozott halálos ítélet semmissé nyilvánításának feltétele), de röviden áttekinti legfontosabb alkotásait is. Magyar Miklós Villon jelentőségét elsősorban abban látja, hogy minden kötelező elemétől megfosztotta a korban irányadónak számító udvari költészetet, és csak rá jellemző lírát teremtett – új hanggal, más tematikával, más megközelítésmóddal.
Az akasztófa árnyékában lényegre törő portrét rajzol a Párizsi Egyetemen tanuló, kiemelkedően tehetséges, ám a kicsapongás és a bűn útjára lépő, a börtönök celláit belülről megismerő alkotóról, s számos apró részlettel hozza közelebb hozzánk a kort, amelyben élt. Megtudhatjuk például, hogy kétszáz párizsi ivó közül a Pomme de Pin (Fenyőtoboz) volt költőnk kedvenc kocsmája, a Navarrai Kollégium kirablását mégis a La Mule (Az öszvér) nevű italmérésben ötlötte ki; vagy azt, hogy 1461 nyarán – amikor Orléans püspöke börtönbe záratta – kényszeritatásnak vetették alá.
„Az elítéltet négy, a szétfeszített kezekhez és lábakhoz erősített kötéllel kikötözték, és apró kortyokban több liter vizet öntöttek a szájába”, mutatja be e kínzási módot a szerző, megemlítve: az, hogy Villont fogsága idején e módszerrel vallatták, a magyar fordításból nem derül ki világosan, ám A nagy testamentumban szereplő francia kifejezés egyértelműen erre utal.
De ha már az ivás került szóba: Cotard mester, akinek „szomjú lelke” bevonult az irodalomtörténetbe, nem más, mint az előbb bűnözők védőügyvédjeként, utóbb ügyészként tevékenykedő Jean Cotart – Villon vagy egyik, vagy másik minőségében kerülhetett kapcsolatba vele.