A Discovery tévécsatorna a szerencsétlenség 26. évfordulójára, szeptember 28-ára időzítette az MS Estoniáról készült dokumentumfilm bemutatását. A komphajó 1994 óta a Balti-tenger nemzetközi vizein, mintegy nyolcvan méter mélységben nyugszik. Egy 1995-ben született háromoldalú egyezmény, amelyet Svéd-, Finn- és Észtország írt alá, kimondja, hogy az elsüllyedés helye nemzeti sírhelynek számít, ugyanis a hajótest több száz áldozatot rejt magában. A tragédia után az is felmerült, hogy a felszínre hozzák az összes elhunyt tetemét, de végül erről letettek, attól tartva, hogy a búvárok nem bírnák ki a rájuk nehezedő súlyos lelki terhet. A háromoldalú megállapodás kimondja azt is, hogy a halottak méltóságának megőrzése érdekében semmilyen videófelvétel nem készíthető az elsüllyedt hajóról.
A dokumentumfilm alkotói ezek szerint inkább vállalják a pert, csak hogy igazolják feltételezésüket. Német bejegyzésű drónt eresztettek a tengerbe, amely lefilmezte a hajótesten lévő mintegy négy méter hosszú és 1,2 méter széles lyukat, amelyről eddig nem szóltak az MS Estoniáról készült jelentések. Már csak azért sem, mert ilyen képfelvétel nincs a hajóról. „A felfedezés, amely mindent megváltoztat” – ezzel a címmel tűzte műsorára a dokumentumfilmet a csatorna. A filmben szakértők erősítették meg azt a korábbi feltételezést, hogy mivel zátony nem található a térségben, sem szikla, amely a süllyedés közben a hajótest ilyen mértékű károsodását okozhatta volna, így egy nagy „tárggyal” történt ütközés miatt keletkezhetett a lyuk. Ez a tárgy pedig csak tengeralattjáró lehetett. Az információk minapi előkerülése után a három kormány bejelentette, hogy új közös vizsgálatról kezdenek egyeztetni.
Mi történt az 1994. szeptember 27-ről 28-ra virradó éjjelen? Észtország fővárosában, Tallinnban várakozott a 19 órai indulásra az MS Estonia komphajó. Az úti cél Stockholm, amelyet 15 óra múlva kellett elérnie. A fedélzeten 989 fő tartózkodott, ebből a 186 fős személyzet zöme észt volt. A 155 méter hosszú és hatvan méter magas, többemeletes komphajón 17 nemzet állampolgárai utaztak, de a svédek többségben voltak 552 fővel, őket követték az észtek 347 polgárral. Már őszi időjárás uralkodott a Balti-tengeren, néhol 95 kilométeres szél süvített, amely a hullámokat négy-hat méteresre korbácsolta fel, de volt olyan túlélő, aki 12 méteres hullámokról beszélt. Egyesek arról számoltak be, a rossz súlyelosztás következtében – ami valószínűleg a gépkocsik nem megfelelő parkolásakor történt – mintha egyik irányban kissé megdőlt volna a hajó. De ez nem különösebben zavarta az utasokat, ugyanis a fedélzeten kapható olcsó szeszes italokkal kiegyenlítették a csekély szintkülönbséget. Népszerű szesztúra volt ez, a skandináv országok polgárai a vámmentesen kapható nedűkért tódultak az egynapos keleti városnézési utakra, a volt Szovjetunió balti államai pedig örömmel fogadták a szomjas vendégeket. A visszaúton is alaposan feltankolták magukat, hiszen ilyen csekély áron jó ideig nem juthattak alkoholhoz.