Az 1930-as évek Moszkvájában fölbukkan a sátán és különös kísérete (két fura és esetlenül is ijesztő alak mellett egy ember nagyságú fekete kandúr) Mihail Bulgakov ikonikus regényében, A Mester és Margaritában. Csakhogy a regénybéli Woland professzor – vagyis maga a gonosz – még mindig nyugodtabb, bölcsebb, kiszámíthatóbb és igazságosabb, mint az őt – s az alkotót akkoriban – körülvevő sztálinizmus szovjet világa. Féja Géza, a huszadik század közepi magyar társadalomkutatás és esszéirodalom egyik legjelesebb képviselője szavaival: a regényben az „ördög igazságra törekvő garázdálkodásai az ember tudat alá fojtott erőinek a feltörésére emlékeztetnek”. Nem véletlen, hogy Bulgakov zseniális munkája csak több mint negyedszázaddal a szerző halála után jelenhetett meg, az 1960-as évek végén, hiszen a könyv ironikus, szarkasztikus és groteszk, de egyes helyein minden ízében realista, és valamennyi részletében valóságosan komponáltan ábrázolja a korabeli szovjet világot.
Mivel a szocializmus korának utolsó periódusában voltam gyermek, tisztán és kitörölhetetlenül emlékszem, hogy az általános iskolánk minden osztálytermében egy-egy képről ránk mosolygott kopasz fejével és jellegzetes szakállával Lenin, született Vlagyimir Iljics Uljanov, aki Fogarasi Béla kommunista filozófus, akadémikus 1957-es – az ötvenhatos forradalom és szabadságharc szovjet leverése után annak kapcsán megfogalmazott – értékelése szerint „a forradalom tudósa, tudományos lángelméje. Lenin egész művének betetőzése, a szocialista forradalom marxi-lenini elmélete. A Marx által felfedezett törvény, hogy a kapitalizmusból a kommunizmushoz vezető átmeneti korszak államformája a proletárdiktatúra, Lenin művében a leggazdagabb, legsokoldalúbb, legkonkrétabb kifejtést nyerte”.
A közép-európai kommunista diktatúrák emlékezetpolitikájának hosszú évtizedekig fontos mozzanatai voltak a november hetedikei ünnepségek, amelyek során nemcsak megemlékeztek az első erőszakos bolsevik hatalomátvételről, az úgynevezett „Nagy Októberi Szocialista Forradalomról”, de fölidéződtek a forradalmak földrajzi színterei, történelmi körülményei, s – olykor valós, olykor kitalált – közösségi és egyéni történetei is. Az esemény emlékét őrzendő s annak tartalmát a mindennapokba becsempészendő a dátumról közterületeket, üzemeket, gyárakat, termelőszövetkezeteket, közintézményeket neveztek el.