A fogkefe innovációja

Giles Lury könyve őrült és lázadó figurákat sorakoztat fel, akik mertek változtatni.

Ozsda Erika
2021. 03. 19. 15:04
Forrás: Pexels
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Giles Lury, a könyv szerzője a The Value Engineers vezető straté­giai márkatanácsadó cég igazgatója. ­Saját magáról így vall: „VW Beetle-t­ vezető, Lego órát viselő, Disney-film-rajongó, Chelsea-drukker, ötgyermekes apa vagyok.” Lury eddig hat könyvet írt, köztük A rab és a pingvin, valamint a Hogyan hódította meg a Coca-Cola a világot című, marketingtörténeteket tartalmazó köteteket. Számos innovációs projekten dolgozott, amelyek közül néhány kudarcba fulladt. Ezek némelyikét a könyveiben is felhasználta. Az Inspiráló innovációk című művében röviden és szórakoztatóan mesél el remek anekdotákat termékek születéséről, néha képtelennek tűnő ötletek megvalósításáról.

A szerző – a nemzetközi marketingélet egyik meghatározó szereplője – olyan őrült és lázadó figurákat mutat be, akik mertek változtatni, kockáztatni, képesek voltak másképp és másban gondolkozni. A kötet világhírű márkák és szolgáltatások háttértörténeteinek gyűjteménye. Lury minden történet végén kiemeli az ötletszikrákat, az inspiráció forrását jelentő legfontosabb pillanatokat, jó tanácsokat ad azoknak, akik hasonló cipőben járnak. Volt, akit az átfázott lába ihletett meg. Felkeresett egy cipészt, és bőr felsőrészt varratott gumikalucsnija lábfejére. Éjjel-nappal nyitva tartó áruháza 1951 óta működik. A szerző arra is felhívja a figyelmet, hogy egy probléma nem mindig probléma, előfordulhat, hogy éppen nagyszerű lehetőség. Például hogyan lehet hasznosítani a hulladékot, vagy azt tenni, ami mások szerint lehetetlen. A legváratlanabb helyzetben is eszünkbe juthat valami, és néha a balszerencse vagy sérülés is lehet a sugallat forrása.

Persze az innovációhoz nemcsak inspirációra, hanem verejtékes munkára és kitartásra is szükség van.

A fogkefe születését egy londoni börtönben ülő rabnak köszönhetjük, akinek megakadt a szeme a sarokba állított seprűn.

Amint szabadon engedték, céget alapított, és állatcsontból, valamint lószőrből készült fogkeféket kezdett árulni. Az ismert tisztítószer története egy fogorvossal kezdődött, és szó szerint a lefolyóban végződött. Egy hölgyet a saját hátsója ihletett meg. Ma ő az első milliárd dolláros fenekű nő, terméke az alakformáló fehérnemű. Vannak olyan emberek, akik bőkezűen szórják, csak úgy ontják magukból a jobbnál jobb ötleteket. Figyelni kell rájuk, kincset érhet a szavuk. Ha mi nem ilyenek vagyunk, akkor fogadjuk fel őket, és vegyük igénybe a szolgáltatásaikat. Isaac Merritt­ Singer színész, gépkezelő, asztalos, feltaláló, könyörtelen üzletember, kereskedő – számos feleségnek és szeretőnek köszönhetően – 18 gyermek apja volt. Mindemellett arra is jutott ideje, hogy gépeket találjon föl. Például a híres varrógépet, a Singert.

Az innovációhoz olyan emberek támogatása is szükséges lehet, akik bíznak benne, kiállnak mellette.

Óriási segítség, ha sikerül elnyerni egy híresség hozzájárulását. Coco Chanel No° 5 nevű parfümjét Marilyn Monroe és Catherine Deneuve reklámozták. A könyvben található fejezetcímek is figyelemfelkeltőek. Például A férfiak és a fehérneműk esete karácsony idején. A termék neve Viktória királynőre utal, mellette a „secret”, azaz titok szó a ruha alatt rejlő viseletre. Egy másik történetben több ezer embert cseréltek el többtonnányi karfiolért. Hogy miért? A Turistáért karfiolt – áll az alku? című fejezetből megtudhatjuk. Érdekes a cipzár nélküli cipzár – a tépőzár, valamint a Bird élesztőpor születése, melyet később átkereszteltek sütőporra. Nemcsak az számít, hogy mit árulunk, hanem az is, hogy kiknek, hogyan és kik által. A lényeg, hogy olyan célt tűzzünk ki magunk elé, amellyel szenvedélyesen szeretünk foglalkozni. Ha elolvassák a könyvet, ha nem, mindig tartsák észben: bármikor szembejöhet velünk egy ötlet.

(Giles Lury: Inspiráló innovációk – 75 marketingtörténet – Kis segítség nagy ötletekhez, Pallas Athéné Könyvkiadó Kft., 2020. 204 oldal. Ára: 3499 forint)

(A borítókép illusztráció. Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.