Honfoglalás kori sírokat, egy Árpád-kori fatemplom alapjait, arany ékszereket, ezüstözött szövetdarabokat és emberi maradványokat is találtak a gyulakutai református templomban László Keve régész vezetésével. A Maros Megyei Múzeum feltárásának első szakaszában a kripta keleti fala, az egyházi hajlék gótikus ablakainak bizonyos részei és több régi falkép is előkerült, nem kis meglepetést okozva. Ez persze attól is függ, kinek mi jut először eszébe a műemlék épületről. Nekem a kazettás mennyezet. Orbán Balázs nem fecsérli a szót, mindössze ennyit jegyez meg róla: „kazetta 1626-ból”.
A Székelyföld leírója anyaggyűjtő útja alkalmával vendégeskedhetett a Lázár grófok itteni kastélyában, amelynek később már csak a rózsaszín barokk kapuja virított az út menti házak közé ékelődve. A földszintes, hosszú épületet a XX. század elején bontották le, különben sem bírt „semmi műbeccsel”. Az istenházát így jellemzi Orbán Balázs: „A csúcsíves templomok egyik tisztes példája”. De csak lehetne – teszi hozzá azonnal –, ha át nem alakítják, el nem rontják, kitörve ablakából a csúcsíves kőcsipkét. Építését a XIV. századra teszi. Kelemen Lajos történész az évet is megállapítja: 1350. Mindenesetre 1557 körül már a reformátusok tulajdona. Később az unitáriusoké, 1616-ban ismét a kálvinistáké lett, ebben bizonyára jelentős szerepe volt Szövérdi Gáspár Jánosnak. E jeles, buzgó református férfi korának nevezetes embere volt: követ Bocskai István alatt, 1610-ben Marosszék főbírája, 1616-ban Bethlen Gábor állandó török követe. Több erdélyi fejedelmet is kiszolgált. Arra vonatkozóan, hogy az ősi Lázár-birtok hogyan került a kezére, feljegyezték, hogy a kiskorú Lázár Jánosnak volt a gyámja, talán az özvegyet nőül is vette, de a grófnő hamar elhalálozván, Szövérdi Gáspár János másodszor Bánffy Zsófiával kelt egybe. Az egykori kastéllyal szomszédos, lőrésekkel ellátott, zömök tornyú templomot – minekutána a háborús idők nem kímélték – maga hozatta helyre, nem is akárhogyan.
A török betörések idején leégett templom tetőzetét festett famennyezettel pótolták. A környéken bőven termett fenyő, tehát olcsón jutottak hozzá a legjobb faanyaghoz. Szövérdi Gáspár János a szakma legjelesebb művelőjét, Mezőbándi Egerházi Jánost fogadta fel, akit Képíró Jánosnak is neveztek. 1620–1625 között Bethlen Gábor fejedelemnek dolgozott, ő készítette az alvinci és a gyulafehérvári fejedelmi palota díszes mennyezetét. Gyulakután egy kiugró kazettán örökítette meg a donátor és felesége nevét, címerét, a sajátját viszont nem tüntette fel. Honnan tudható mégis, hogy ő a készítő? Kelemen Lajostól, aki azt is megállapította, hogy ez a remekmű nemcsak Erdélynek, hanem a történelmi Magyarországnak is a legértékesebb XVII. századi mennyezete, és bizonyára híven őrzi a gyulafehérvári fejedelmi palota elpusztult kazettáinak mintáit.