– Volt alternatívája 1919 tavaszán Magyarországon a szélsőbaloldali fordulatnak? Hiszen a világháború elveszett, a Monarchia széthullott, Tisza Istvánt az őszirózsás forradalom alatt meggyilkolták, és a belpolitikában nem létezett jobboldali erőközpont…
– A háborús vereség hatására a magyar állam „lefagyott”, a polgári társadalom megroppant, és tehetetlenül vergődött. Az összeomlás után hatalomra jutott Károlyi Mihály kormánya sem tudott megbirkózni az ország védelmével és a rettenetes nyomorral, néhány hét után az is kiderült, hogy az „antant barátait” az antant semmibe veszi. A kivételes viszonyok tették lehetővé, hogy egy kicsiny politikai szekta, a Kommunisták Magyarországi Pártja – vagyis az Oroszországban bolsevizálódott Kun Béla és társai – képes lett betölteni az összeroskadt országban szinte kézzel tapintható hatalmi vákuumot. Sokan úgy gondolkodtak: ha a demokratikus Nyugat cserben hagyott, akkor jöjjön a Kelet.
– A nevében proletárok uralmát ígérő rendszer ugyanakkor csak korlátozott mértékben támaszkodhatott a nagyüzemi munkásságra: e réteg a 7,5 milliós Tanács-Magyarországon alig negyedmilliós lehetett. Mekkora társadalmi támogatottsággal bírt a Tanácsköztársaság?
– Az általuk teremtett jogbizonytalanságban a népbiztosok nemcsak a középosztály széles rétegeire nem számíthattak, hamar kiderült, hogy a parasztságra sem. Elmaradt a földosztás, több millió törpebirtokos és kisgazda sok évtizedes álma. Az agrárország többsége passzivitásba vonult, amit még fokoztak a hangos és durva vallásellenes intézkedések. A Tanácsköztársaság vezetői nyárra elszigetelődtek az ország majdnem teljes lakosságától.

Fotó: Mirkó István
– Az új berendezkedés leglelkesebb támogatói kezdetben az értelmiség soraiból kerültek ki. Krúdy Gyulától Móra Ferencen át Tóth Árpádig hosszan lehetne sorolni azon írók-költők névsorát, akik örömmel fogadták a Tanácsköztársaság létrejöttét. Mi magyarázza a tollforgatók átmeneti optimizmusát?
– Sokan megbotránkozva nézik az akkori lelkesedést, de 1919-ben a „kommunizmus” még új szó volt, nem állt mögötte a XX. század véres történelme. Az első világháború lelkeket nyomorító tapasztalata után olyan tanításnak – mi több, szinte vallásnak – tűnt, amely képes meggyógyítani a nagybeteg társadalmat és államot. Ne felejtsük el: az 1918 és 21 közötti esztendők a magyar államiság egyik mélypontját hozták, egy szinte folytonos, hideg polgárháborút. A kialakult helyzetet Moháccsal rokoníthatjuk, nem csoda, hogy érző és gondolkodó elmék is elfogadtak volna bármilyen csodaszert. Többségük persze hamar kiábrándult a Tóth Árpád által megénekelt „vörös istenből”.