– Magyarok temetője, Ó-Románia címmel vaskos könyve látott napvilágot a Regátba, azaz a Kárpátokon túli Romániába emigrált nemzettársainkról a Magyarságkutató Intézet gondozásában. Mióta foglalkozik a határon túli magyarok történetével?
– Amióta az eszemet tudom. Volt egy Sokol rádióm, amelyen kamaszként be tudtam fogni az újvidéki és a pozsonyi adók magyar nyelvű adásait. Ezzel kezdődött ez a szerelem. Az egyetemen Kelet-Európa történetéről szóló előadásokat hallgattam, a szakdolgozatomat Klebelsberg Kunó munkásságából írtam. Miniszterelnökségi titkárként ő volt azon nemzetvédelmi akciók szellemi atyja, amelyeket a század elején indítottak azzal a céllal, hogy hazahozzák a kivándorolt magyarokat. Friss diplomásként a Széchényi-könyvtár Hungarika osztályán helyezkedtem el, ahol a határon túli magyarok és a nyugati diaszpóra sajtóját szemléztem. A feleségem bácskai származású, így a Délvidékkel kapcsolatos elméleti ismereteim mellé helyismeretet is szereztem, tanulgattam a szerb nyelvet. Később horvátországi ösztöndíjakat pályáztam meg. Kandidátusi értekezésemben a Klebelsberg nevével fémjelzett szlavóniai és boszniai nemzetgondozási akciók történetét írtam meg, majd 1995-ben a bukovinai és az ó-romániai társakciók forrásainak feltárásához is hozzákezdtem. Bukarestbe 2012-ben és 2015-ben jutottam el. A következő évben elkészült a könyv kézirata.
Brassói minőség
– A kötet címéből arra lehet következtetni, hogy aki magyarként a Regátba került, beolvadt a tömbrománságba. A dualista monarchiánál jóval fejletlenebb szomszédos balkáni ország miért vonzotta székely honfitársainkat?
– Számított ebben, hogy Magyarország, de különösképpen Budapest látványos modernizációja kevésbé érintette a Székelyföldet. A körvasút csak a század végére kapcsolta be a gazdasági vérkeringésbe a székely medencét, miközben az egykori határőrök büszke ivadékai egyetlen emberöltő alatt elszegényedtek. Egyfelől a demográfiai robbanás és a birtokaprózódás következtében, másrészt a közföldek kisajátítása, a túladóztatás és az erdőjogot szerző spekulánsok korrupciós ügyletei miatt. Először csak mezőgazdasági idénymunkára szegődtek el nagyobb számban, mivel a Regátban két héttel korábban érnek a növények, az aratás is előbb van. De nemcsak a kényszerűség vitte őket. Az 1877–78-ban függetlenné vált Románia jelentős munkaerő- és szakemberhiánnyal küszködött, így az alacsony fogyasztói árakhoz itt magasabb munkabérek társultak. Ez még a fiatal Barabás Miklósra is vonzerőt gyakorolt, aki egy időben portréfestészettel kereste kenyerét a havasalföldi bojárok körében. Aztán megérkezett az 1848–49-es emigráció, köztük Veress Sándor mérnök, az első román vasútvonal megtervezője és Fialla Lajos szemészorvos, a Román Vöröskereszt későbbi elnökhelyettese. De Mándy Ferenc és Szathmáry Pap Károly udvari fotográfusok sikertörténetét is említhetném.