A második világháború nyugati frontja, 1944. A britek már nem tudnak férfi kémeket átdobni a La Manche túloldalára, mert a németek által megszállt francia vidéken ritka és ezért gyanús egy látszólag dologtalan, ismeretlen férfi. A londoni titkosszolgálat ezért nőket vet be, akik a hétköznapok embereiből egyszerre botcsinálta hőssé lesznek a terepen. Ám elárulják őket, a rejtély pedig a háború után, már Amerikában vár feloldásra. A hazai könyvpiacon már ismert Pam Jenoff legújabb, ezúttal is lebilincselő történelmi regénye, az Elvesztek Párizsban a napokban jelenik meg magyarul az Agave Könyvek gondozásában.
– A magyar olvasók már ismerhetik önt A követ lánya szerzőjeként. A történelmi szál az Elvesztek Párizsban esetében is nyilvánvaló, de mennyiben más ez a mostani könyve?
– A követ lánya inkább az első világháború idejéig vezeti vissza az olvasót, míg mások, így az Elvesztek Párizsban is, a második világégés idején játszódnak.
Korábban évekig Krakkóban dolgoztam az amerikai külügyminisztérium diplomatájaként, és a holokauszthoz kapcsolódó ügyekkel foglalkoztam. Innen is származik ez az érdeklődés.
– Most pedig New Jersey-ben, a Rutgers Egyetem jogászprofesszoraként is dolgozik. Hogyan van emellett energiája arra, hogy ilyen termékeny író legyen? Kétévente jelennek meg a regényei. Kihasználja, hogy összeadódnak az egyes területeken szerzett ismeretei?
– Igen, a két hivatásom egymást segíti, az íráskészségem például segítségemre van a tanításban. A történelem pedig mindig is érdekelt, különösen a második világháború időszaka. Számos könyvet olvastam róla. Zsidó vagyok, de a rokonaim nem estek áldozatul a holokausztnak, mert akkorra már elhagyták Európát. Viszont Lengyelországban idős túlélők megosztották velem a családi történeteiket – ezekből is merítettem.
– A cselekmény egyik mellékszálának Manhattan a helyszíne. Egy bevándorlási ügyvéd holokauszttúlélők, köztük egy hollandiai árva kisgyerek amerikai letelepedését intézi. Miért írta ezt bele egy európai kémsztoriba?
– Grace próbálja magát feltalálni a háború utáni New Yorkban. Az ő személye és az 1946-os év a jövőt jelenti, és ebbe illeszkednek a bevándorlók is.