Az egy évvel ezelőtthöz képest idén júliusra világszerte 8400 dollárra négyszereződött egy negyven láb hosszú konténer átlagos bérleti díja a Drewry Shipping Consultants londoni fuvarozási tanácsadó számításai szerint. Csak május első hete óta 53,5 százalékkal szálltak el az árak. (A tengeri árufuvarozásban leginkább használatos konténer külső mérete 40 × 8 × 8 láb 6 hüvelyk, azaz 12,19 × 2,44 × 2,59 méter. A számok sorrendben a hosszúságra, szélességre és magasságra vonatkoznak.) A Kínából kiinduló, Európa és az Egyesült Államok nyugati partjai felé irányuló tengeri szállítás konténerenkénti díja 12 ezer dollár, ám ha a szállítmányozó az utolsó pillanatban hajózza be áruját, húszezer dollárt is kiszámlázhatnak neki.
Szakértők szerint ajánlatos már két hónappal a kihajózás előtt lefoglalni a helyet. Az emelkedés oka a beszállítói lánc szétzilálódása, túlzsúfolttá váltak a kikötők, a megnövekedő kereslet miatt szinte hiánycikk lett a konténer.
Mindennek vastagon köze van a Covid–19-világjárványhoz. Miután ugyanis a vesztegzárba kényszerített fogyasztók nem költhettek utazásra, a szállodák és az éttermek nem fogadhattak vendéget, az emberek fizikai – főleg háztartási és kertészeti – termékek vásárlására kezdték fordítani pénzüket. A kínai export így szépen megugrott. A kereslet felfutása miatt a nyugati kiskereskedők és gyártók most szinte pánikszerűen igyekeznek újratölteni áruval a pandémia előző hullámai alatt kiürült raktáraikat. Mindehhez még hozzájön, hogy nyugaton is elkezdett akadozni a termelés, Kínába és a Távol-Kelet más országaiba nem jutott el nyersanyag megfelelő mennyiségben, az üres konténerek mozgatását végző kamionsofőrök és munkások pedig otthon csücsültek karanténban.
Felborult tehát az egyensúly a konténerek világméretű mozgásában: több konténer hagyja el Ázsiát, mint amennyi visszaérkezik a célállomásokról. Kína hiába igyekszik inaszakadtából új konténereket gyártani, a gyárakból kikerülő acéldobozok száma még mindig nem elegendő.
A szállítási díjak tavaly nyáron kezdtek felfelé araszolni, miután a lezárások befejeztével megugrott a fogyasztói kereslet. Az árrobbanást elősegítette idén márciusban az is, hogy a csaknem négyszáz méter hosszú Ever Given konténerhajó keresztbe fordult, majd beszorult a Szuezi-csatornába, jó ideig elzárva az utat a forgalom elől. Az ázsiai kiindulási kikötők megteltek veszteglő hajókkal, a berakodás pedig akadozott többek között a fogytán lévő konténerek miatt. Mindezek következményeként statisztikák szerint mintegy négyszáz hajó átlagban több mint egyhetes késéssel érkezett Amerika nyugati parti kikötőibe 2021 első öt hónapjában. Megfigyelők szerint akkora a tolongás és a versengés a szállítási előjegyzésekért, hogy már nem is hagyományos szállítási díjról, hanem inkább egyre durvuló aukcióháborúról van szó. Néhány kötés elérheti a 23-24 ezer dollárt is, igaz, ebben benne van a belföldi szétosztás költsége is. A végső számlát persze a fogyasztónak kell kifizetnie, akinek így sokkal mélyebben kell a pénztárcájába nyúlnia.