Több változást hozhat a hazai iskolai hétköznapokban a pandémia nyomán megszokottá vált digitális képzés. A hibrid oktatás, a streamelhető tanórák vagy az iskolapszichológus jelentősebb szerepe azonban egyes vélemények szerint valójában annak a változásnak a része, amely 2016-ban kezdődött a doktori képzés átalakításával. Korábban hároméves volt a doktori iskola, majd a disszertáció benyújtása hat évig is elhúzódhatott. Az öt évvel ezelőtt bevezetett struktúraváltásnak köszönhetően a tanulmányi időszak két évre rövidült, amely egy záró számadáshoz hasonlító komplex vizsgával végződik.
A következő két évben a doktoranduszoknak már nem kell órákra járniuk, hanem saját kutatásukra koncentrálhatnak, két évük van befejezni a disszertációt, illetve még egy évet kaphatnak a fokozatszerzésre. A rendszer Harmati Hedvig, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem doktori iskolájának vezetője szerint sokkal biztosabb kutatási eredményt garantál mind a hallgató, mind az egyetem számára, hiszen pontosabban követhető és megbízhatóan számolható teljesítést hoz.
Korábban gyakori probléma volt, hogy a diákok félbehagyták a képzést, vagy olyan sokáig húzták az eljárást, hogy kutatási eredményeik eközben elavultak. Michalkó Gábor, a Corvinus Doktori Iskolák főigazgatója úgy véli, most hallgatóbarátabb és kutatásorientáltabb a rendszer, hiszen „a fegyelmet és a támogató jellegű képzési rendet mindenki szereti”. A hallgatóknak különféle mérföldköveket kell elérniük, az út során pedig nincsenek magukra hagyva. Az előző képzési formában a konzulens és a doktorandusz kapcsolatán múlt, hogy megszületett-e a disszertáció. Sok esetben előfordult, hogy a többéves együttműködés alatt megromlott a kapcsolat, vagy a hallgató már eredetileg sem megfelelő konzulenst választott, így a rossz kapcsolat megakadályozhatta a fokozatszerzést.
Az internetes fórumok és a közösségi média tele van negatív tapasztalatokkal. Van, aki arról mesél, hogy irodalomtörténeti PhD-kutatására a konzulens előbb azt mondta, hogy a központi szerző teljesen jelentéktelen, majd a következő félévben a hallgató arra lett figyelmes, hogy a konzulens szó szerint átvéve az ő munkáját, teljes kurzust épített a jelentéktelennek nevezett szerző köré. Egy fizikus doktorandusz személyes okok miatt nem jött ki a konzulensével, aki azonban ahelyett, hogy mást ajánlott volna maga helyett, ott tett keresztbe a hallgatónak, ahol csak tudott. Megint másik a teljes nemtörődömségre panaszkodik. Mert előfordulhat, hogy a konzulens nem ér rá foglalkozni a témával, de az már kifejezetten kínos, ha olyan kérdést tesz fel egy-egy hallgatói bemutató során, amely nem szerepel a dolgozatban (akár indokokkal alátámasztva, hogy miért nem).