– Milyen emlékei vannak Füredről?
– Mielőtt elhagytuk Magyarországot, már Budapesten laktunk, de visszajártam, mert Füredtől tíz kilométerre volt egy régi házunk kis patakkal, ahol sok időt töltöttem. Akkoriban szobraim nagy részét ott faragtam, így sokat csodáltam a Balatont. Füred nemcsak a szülővárosom, de számomra a „szabadság kapuja” is. Máig hordozom magamban az akkor megélt elmélkedési pillanatokat. Soha nem múlt el a vágy az ég végtelen kiterjedése és a Balaton vizének felemelő szépsége után. A szabadság vágyát, fájdalmas kötelékét a horizont adta, amely mindig éles, legyőzhetetlennek tűnő vonalban tükröződött a szememben. Ezek az elmélkedések adtak erőt az elhatározáshoz, hogy Provence vidékén találjam meg az alkotáshoz szükséges szabadságot.
– Legutóbb három évvel ezelőtt beszélgettünk, akkor a Jézus kínszenvedésétől a feltámadásig című kiállításának képeit – a lourdes-i keresztút márványszobrairól készített saját fotóit – kísérte el, amelyeket több magyar városban is bemutattak. Könnyen rászánta magát az útra?
– Most, hogy itt vagyok, már nagyon jól érzem magam, de bajosan indulok el. Nehezen viselem, ha két-három napnál tovább nem dolgozhatok. Ez az utam úgy kezdődött, hogy Tulassay Zsolt belgyógyász, aki a Semmelweis Egyetemen tanít, és nagyon szereti a művészeteket, néhány éve nálam járt Aupsban a múzeumomban, és ott látta meg az Eucharisztia című szobromat. Felvetődött a gondolat, hogy a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus alkalmából az alkotás esetleg Magyarországon, Balatonfüreden találhatná meg a végső helyét. Tulassay Zsolt sikerrel járt közben az önkormányzatnál a terv megvalósítása érdekében, a szobrot szeptember 3-án szentelték fel, és ma már bárki megnézheti.
– A szervezők kihasználták az alkalmat, és az avatás után „hitet sugárzó szoborművészetéért” személyesen adták át önnek a Magyar Örökség Díjat.
– Zavarba ejtő volt, mert levetítettek egy filmet rólam, a szobraimról és a múzeumomról. Nagyon elcsodálkoztam: ezt mind én csináltam? Eddig körülbelül négyszáz szobrot készítettem carrarai márványból kifaragva. Ha a megrendelő ad egy témát, akkor nem az a lényeg, hogy vizuálisan mit alkotok meg, hanem, hogy mit szeretnék azzal kifejezni. Keresem az összetartó spirituális energiát, s ami nem látható, azt szeretném ábrázolni. Nem a formát mutatom meg, hanem a forma lényegét. Mindez lassan képpé válik, és amikor már az összes részletét látom, elmegyek Carrarába, és megkeresem hozzá a márványt. Ez szintén érdekes, mert a rengeteg márványtömb egyikébe egyszer csak belelátom a szobrot. Miután a hatalmas tömböt elszállítják a műtermembe, a szobor magától kifaragódik.