Az orosz légtér lezárása több nemzetközi légitársaság, köztük számos európai cég számára nem jelentett kevesebbet, mint hogy alternatív útvonalat kellett keresniük.
Különösen gondot okoz ez azon vállalatok számára, amelyek Európát Délkelet-Ázsiával kötik össze, hiszen Oroszország éppen az optimális útvonal közepén helyezkedik el.
A problémát a legjobban a Finnair Helsinki–Tokió járata illusztrálja. Az ukrajnai invázió előtt a finn gépek felszállás után röviddel beléptek a szomszédos Oroszország légterébe, s 4800 kilométer megtétele után Kína fölé navigáltak, itt megtettek körülbelül 1600 kilométert, majd ismét orosz felségterület fölé értek Vlagyivosztoktól nem messze. Innét már csak a Japán-tengert kellett átrepülni, és egy déli fordulattal máris landolni lehetett a Narita repülőtéren.
A járat mintegy nyolcezer kilométert ívelt át, s átlagban nem tartott kilenc óra hosszat. Nos, ez a járat idén február 27-én repült utoljára, másnaptól már nem lehetett a Finnairrel orosz felségterületen utazni Dél-Korea, Szingapúr és Thaiföld felé. Az igazsághoz tartozik, hogy a légitársaságot nem érte derült égből villámcsapásként a légtérlezárás híre, erre jó érzékkel már előre készültek, s két héttel korábban megkezdték az alternatív útvonal számítógépes tervezését – tudta meg a CNN amerikai hírtelevízió.
Kedvező széllel
A megoldást az Északi-sark fölötti átrepülés jelenti. Ahelyett, hogy délkeleti irányban Oroszország felé repülnének, a gépek a helsinki felszállást követően azonnal északnak, Norvégia felé veszik az irányt, majd átrepülnek az Északi-sark és Alaszka fölött, innét Japánt a Csendes-óceán felett érik el. Az orosz légtérzárlat ára 13 óra repülési idő, 12 800 kilométer és negyven százalékkal több üzemanyag-fogyasztás – az utasokat az északi fény részben kárpótolhatja. A finnek kidolgoztak egy déli útvonalat is, amely a Baltikum, Lengyelország, Szlovákia, Magyarország, Románia, Bulgária, Törökország, Grúzia, Azerbajdzsán, Türkmenisztán, Üzbegisztán, Kazahsztán, Kína és Dél-Korea érintésével éri el Japánt. Ez ugyan kilométerben hosszabb út, de ha kedvező a széljárás, a repülési idő körülbelül ugyanannyi, mint az északi útvonalon.
Séta a fedélzeten
A költségeket az üzemanyag-fogyasztás és a navigációs díjak határozzák meg. Ha egy új útvonalat jóváhagynak, a fókusz a repülőgép felszerelésére és az ezzel kapcsolatos folyamatokra, szabályokra irányul. Ezek egyike az ETOPS, amely a két hajtóműves utasszállító gépek kiterjesztett repülési távolságának feltételeit, szabványait írja elő. Az 1950-es évekre visszanyúló szabályozás azt mondja meg, hogy egy két hajtóműves gép milyen messze repülhet a legközelebbi repülőtértől abban az esetben, ha meghibásodás következtében kényszerleszállást kellene végrehajtania.