Jelmez

Nem 2022 az első év, amikor a filmvilág meghatározta a divatot.

2022. 05. 05. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bridgerton család második évada alig egy hónap alatt a Netflix legnézettebb angol nyelvű sorozata lett, a szereplőkkel készült interjúk a YouTube-on is a legkeresettebbek közé tartoznak. Aki pedig nyári ruhatárát frissítené, szinte kizárólag a György-kor inspirálta darabokkal találkozhat. Szögletes nyakkivágások, puffos ujjak és empire­ szabásvonalak uralják az üzletek 2022-es tavaszi–nyári kollekcióit.

Bár messze nem történelmileg hiteles György-kori ruhákat lehet vásárolni, a hatás tagadhatatlan. A puffos ujjak például az 1800-as évek elején sokkal rövidebbek és alacsonyabbak voltak, mint a most kapható, szinte XIX. század végi magasságokba törő, hosszú ujjak. Az empire szabásvonal se felel meg az eredetinek. A mellben erősebb hölgyek számára ugyanis ez a szabásvonal igen előnytelen, ami nem zavarta különösebben meghonosítójukat, Jozefina császárnét.

Az ügyes varrónők már az 1800-as évek elején rájöttek, hogy a derékvonal néhány centivel való lejjebb engedésével a teltebb fiatal hölgyek sem néznek ki folyamatosan terhesnek. A korabeli festményeken mégis viszonylag ritka a derék- és a mell alatti vonal közé eső ruhaderék. A modern kori adaptációk azonban gyakran alkalmazzák ezt a trükköt, így a XXI. századi, a György-kori hölgyeknél jóval nagyobb termetű színésznők sem tűnnek óriás sárgabaracknak az empire ruhákban. 

Nem 2022 az első év, amikor a filmvilág meghatározta a divatot. Hollywood aranykorában például az MGM, a Paramount és a Universal csillagjainak öltözete diktálta a vásárlásokat. Coco Chanel, Elsa Schiaparelli és Hubert de Givenchy ezt ellensúlyozván olyan jelmezeket próbált tervezni, amelyek támogatták saját cégük eladásait. 

A hagyományt Giorgio Armani, Ralph Lauren, Jean-Paul Gaultier és Vivienne Westwood folytatta a nyolcvanas-kilencvenes években. Azóta a legnagyobb divatházak inkább a sztárok vörös szőnyeges megjelenésein keresztül igyekeznek befolyásolni a vásárlóközönséget.

A feltörekvő tervezők azonban nem félnek filmek vagy sorozatok teljes szereplőgárdáját egyenként úgy felöltöztetni, hogy az biztos társadalmi hatást váltson ki. Az elmúlt években Janie Bryant a Mad Men – Reklámőrültekkel vagy Meredith Markworth-Pollack Az uralkodónővel ért el hasonlót. 

A Mad Men sikere a hatvanas évek divatját hozta vissza, Az uralkodónő nyomán pedig Vivienne Westwoodtól a filléres fast fa­shion kópiákig mindenhol nyakékeket és nyakpántokat, fűzőket vagy fűzőszerű topokat lehetett látni. Rebecca Hofherr, a Sherlock és Watson tervezője szerint a tévé azért teremt a filmeknél gyakrabban divatot, mert minden túlzása ellenére realisztikusabb a mozivásznat eluraló szuperhősöknél.

A Bridgerton esetében annyiban megkérdőjelezhető a trend, hogy az első évadban Ellen Mirojnick, majd a másodikban Sophie Canale jelmeztervezők fogták a György-kori sziluetteket, és XXI. századi cukormázzal és túlzott csillogással öntötték nyakon, a mértéktelenséget viszont az utcai divat kevéssé támogatja. 

Egyrészt a túl sok anyag megdrágítja a gyártást, másrészt a csillogó-villogó díszítés közönségessé teheti a darabokat,­ így csínján kell bánni velük. A sorozat – többek között a pandémiának köszönhető – sikere, illetve a történelmi feldolgozások általános keresettsége okán azonban úgy tűnik, a Bridgerton inspirálta György-kori öltözködés még a túlzásokat is képes átültetni a hétköznapi divatba. A tiarákat idéző hajpántok például a nyár trendjei közé tartoznak.

A visszafogottabb Twitter-felhasználók ugyanakkor tartanak a történelmileg nem hiteles darabok mindent eluraló divatőrületétől, hiszen kérdés, a legfiatalabbak később mennyire csodálkoznak rá a különbségekre. Így a divatban valóban bekövetkezhet az a történelemhamisítás, amellyel sok esetben vádolják a sorozatot.

Borítókép: A Bridgerton című sorozat (Fotó: Flickr)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.