– Sok ellenséget szerzett magának az elmúlt években?
– Nem azért írok könyveket, nem is azért tartok előadásokat róluk – legutóbb Szolnokon, előtte Kiskunhalason –, hogy kioktassam a közönséget.
A „majd én megmondom, mi az igazság” alapállás helyett inkább azt hangsúlyozom, hogy Trianon közös történet. Jó ideje már senkinek sem akarom beledörgölni az orrát a hiedelmeibe, helyette megmutatom a legendák forrásait: hogyan és miért jöttek létre. A hallgatók többsége nem is veszi támadásnak a magyarázataimat.
– Még akkor sem, ha a hiedelmeik elvesztésével a magyarságukról alkotott képük is megrepedezik? Történészként meg lehet itt állni, vagy hivatásának tekinti, hogy a történelmi hűség jegyében segítse a megértést, az új összefüggések integrálását a nemzeti önképbe?
– Lássunk erre egy szép, szimbolikus pillanatot: az 1919. január 29-i csehkiverést, amikor az ország két nagy társadalmi rétegének sorsa egybefonódott Balassagyarmaton. A támadás előkészítésekor Pongrácz György vármegyei főjegyző, a „nógrádi dzsentri prototípusa” és a szociáldemokrata Such István mozdonyvezető, a vasutasok szakszervezeti képviselője látványosan kezet fogott a város politizáló közvéleménye előtt. Ezzel megerősítették, hogy a „hazaszeretetben találkoznak”, és félreteszik a politikai, társadalmi véleménykülönbségeiket. A sikeres támadást követően azonban hamarosan fellángoltak az ellentétek, és a polgárok elkezdtek radikálisan máshogy emlékezni a történtekre. A harmincas években a katonák között is felbukkantak nézeteltérések, 1945 után a vasutasok egyszerűen elhallgatták a tevékenységüket, mert az nacionalizmusnak minősült. Lehet, hogy manapság egyre kevésbé népszerű álláspont az enyém, én mégis úgy gondolom, hogy a történelem nemzeti tudomány, amelynek igenis szerepe van az identitás alakításában. Ezért is tartottam fontosnak feltárni Balassagyarmat Magyarországon maradásának valós okait – a csehkiverés híre ugyanis el sem jutott Párizsba.
Mackensen és a székelyek
– Bizonyos időnek el kell telnie ahhoz, hogy minden részlet a helyére kerüljön?
– Kevesebb port kavar, ha távolabbról indulunk: Mátyás királyról például tudjuk, hogy álruhában járt a nép között, meséljük is a gyerekeinknek, ha még hajlandóak ilyesmiről mesét hallgatni. Az általános iskola felső tagozatában a füstadót is megtanultuk. De a kettőt el tudjuk választani egymástól anélkül, hogy megkérdőjeleznénk: Hunyadi Mátyás nagy király volt. Ez az elválasztás Trianonnál nem történt meg. A legendák magyarázatul szolgálhatnak fájdalmas eseményekre, de nem segítik a reális nemzeti önkép kialakulását.