A bánya volt az egyik legismertebb határmódosítás oka, ám a helyi folklór szeretettel kiszínezi Somoskőújfalu 1924. évi visszatérését Magyarországra. Ablonczy Balázs családi körben hallott hasonló történeteket még gyerekkorában. Trianon-legendák című kötete után most itt a folytatás a Jaffa Kiadó gondozásában: a Száz év múlva lejár? – Újabb Trianon-legendák.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– Sok ellenséget szerzett magának az elmúlt években? – Nem azért írok könyveket, nem is azért tartok előadásokat róluk – legutóbb Szolnokon, előtte Kiskunhalason –, hogy kioktassam a közönséget.
A „majd én megmondom, mi az igazság” alapállás helyett inkább azt hangsúlyozom, hogy Trianon közös történet. Jó ideje már senkinek sem akarom beledörgölni az orrát a hiedelmeibe, helyette megmutatom a legendák forrásait: hogyan és miért jöttek létre. A hallgatók többsége nem is veszi támadásnak a magyarázataimat.
– Még akkor sem, ha a hiedelmeik elvesztésével a magyarságukról alkotott képük is megrepedezik? Történészként meg lehet itt állni, vagy hivatásának tekinti, hogy a történelmi hűség jegyében segítse a megértést, az új összefüggések integrálását a nemzeti önképbe? – Lássunk erre egy szép, szimbolikus pillanatot: az 1919. január 29-i csehkiverést, amikor az ország két nagy társadalmi rétegének sorsa egybefonódott Balassagyarmaton. A támadás előkészítésekor Pongrácz György vármegyei főjegyző, a „nógrádi dzsentri prototípusa” és a szociáldemokrata Such István mozdonyvezető, a vasutasok szakszervezeti képviselője látványosan kezet fogott a város politizáló közvéleménye előtt. Ezzel megerősítették, hogy a „hazaszeretetben találkoznak”, és félreteszik a politikai, társadalmi véleménykülönbségeiket. A sikeres támadást követően azonban hamarosan fellángoltak az ellentétek, és a polgárok elkezdtek radikálisan máshogy emlékezni a történtekre. A harmincas években a katonák között is felbukkantak nézeteltérések, 1945 után a vasutasok egyszerűen elhallgatták a tevékenységüket, mert az nacionalizmusnak minősült. Lehet, hogy manapság egyre kevésbé népszerű álláspont az enyém, én mégis úgy gondolom, hogy a történelem nemzeti tudomány, amelynek igenis szerepe van az identitás alakításában. Ezért is tartottam fontosnak feltárni Balassagyarmat Magyarországon maradásának valós okait – a csehkiverés híre ugyanis el sem jutott Párizsba.
Mackensen és a székelyek
– Bizonyos időnek el kell telnie ahhoz, hogy minden részlet a helyére kerüljön? – Kevesebb port kavar, ha távolabbról indulunk: Mátyás királyról például tudjuk, hogy álruhában járt a nép között, meséljük is a gyerekeinknek, ha még hajlandóak ilyesmiről mesét hallgatni. Az általános iskola felső tagozatában a füstadót is megtanultuk. De a kettőt el tudjuk választani egymástól anélkül, hogy megkérdőjeleznénk: Hunyadi Mátyás nagy király volt. Ez az elválasztás Trianonnál nem történt meg. A legendák magyarázatul szolgálhatnak fájdalmas eseményekre, de nem segítik a reális nemzeti önkép kialakulását.
– Hogyan alakulnak ki a legendák? – Kell hozzá valóságmag. Az összeesküvés-elméletek hirdetőinek igazuk lehet abban, hogy a magyar szabadkőművességen belül voltak politikailag radikális irányzatok. Ugyanakkor voltak olyanok is, amelyek továbbra is megpróbálták összeegyeztetni hazát és haladást. Mackensen hadserege tényleg átkel Erdélyen – a tábornok haza akarja juttatni a katonáit bármi áron –, de hogy „összeszedi Erdélyben a székelyeket”, na, az már Tormay Cécile fikciója a Bujdosó könyvében.
Balassagyarmat polgárai, vasutasai és katonái valóban kikergették a csehszlovák megszállókat a városból és környékéről. De mit kerestek ott a cseh csapatok? A kézenfekvő válasz erre az, hogy hát el akarták foglalni egész Felvidéket!
Mi a mögöttes történet? Mert mindig volt valami konkrét tétje, stratégiai oka is annak, ha átlépték a demarkációs vonalat. Ez lehetett ipartelep, bánya, és ne feledkezzünk meg a vasút szerepéről – az Egy vágánnyal kevesebb című fejezetben is szólok róla –: az Ipolyság–Losonc vasútvonalra kiemelkedően fontos területként tekintett a csehszlovák fél. Kevés szó esik arról, hogy a Tanácsköztársaság bukása után, 1919 augusztusában a csehszlovák csapatok visszatérnek Balassagyarmatra, és a vasútvonalat újra az ellenőrzésük alá vonják. Csak 1919 végén vonulnak majd ki a területről.
– Hogyan változott meg azoknak a közösségeknek az önképe, amelyek hirtelen a határzónában találták magukat? – Zajta, Susa, Somoskőújfalu…, és hosszan sorolhatnánk azon településeket, amelyek az ország margójára szorítva rettenetesen rosszul jártak. A határ mentén élők elvágódtak hagyományos piacaiktól. Megindult körükben az elvándorlás. A gazdasági hátrány a szociális, oktatási ellátórendszer leépítésében is megmutatkozott. Az államszocializmus felelőssége, hogy ezeket a történeteket nem lehetett kibeszélni, mert a politika megmondta, mit oktass, és azt is, hogy mi az a tudás, amelyet megszerezhetsz. Nem volt lehetőség tudományos viták során összecsiszolni az érveket. „Föld alatt” terjedtek a legendák, gyerekkoromban magam is hallottam ezekből jó néhányat.
A tábornok ostora
– A rendszerváltozás után szinte újra kellett építeni a helyi identitást. – Ezzel magyarázható a történeti alapokat sok esetben nélkülöző rítusok felértékelődése. A jól elmesélhető történetek megerősítik a helyi közösségek összetartozását. Kellenek persze hozzá olyan tanítók, költők vagy helytörténészek – én bárdnak nevezem őket összefoglaló néven –, akik elmesélik és továbbadják a legendákat a következő nemzedéknek. Szerepük vizsgálatára nem is annyira a történettudomány, inkább a szociológia vagy a kulturális antropológia lenne alkalmas. Például az egyik legismertebb határmódosításnak, amely Magyarország javára történt, a bánya volt az oka, ám ettől még Somoskő és Somoskőújfalu 1924. februári visszatérését a helyiek nagyon erősen Krepuska Géza fülészprofesszor nevéhez kötik.
A legenda úgy szól, hogy a professzor megműtötte a határmegállapító bizottság brit tagját, aki hálából közbenjárt Magyarország érdekében. A somoskőújfalui általános iskola ma Krepuska Géza nevét viseli.
– A vesztes fél nyilván azzal tudja csökkenteni kiszolgáltatottságát, ha megőrzi a cselekvőképességét. Politikusaink érvelhettek volna hatékonyabban, vagy a nagyhatalmi logika szerint legfeljebb a győztesek rokonszenvére számíthattak? – Szétválasztanám, mit gondolt erről a közvélemény és a politikai elit, utóbbi tudott-e érvelni, ha nem is alkuba, de legalább párbeszédbe keveredni a döntéshozókkal. Voltak persze közös reakciók: például azt, hogy Apponyi Alberttel vérforraló módon beszéltek a békekonferencián, igazságtalanságként élte meg a politikai elit és az átlagpolgár egyaránt. Apponyinak messzebbre kellett tekintenie, nagyhatalmi konstellációkban gondolkodnia, hiszen ezekben a helyzetekben viszonylag kevés szerepet játszott a személyes érzelem és a szimpátia. Az lehet, hogy Bandholtz tábornok utálta a románokat, és megakadályozta, hogy kifosszák a Nemzeti Múzeumot – a lovaglóostort egyébként nem említi naplójában –, de ettől még nem kaptuk vissza sem Erdélyt, sem a Felvidéket. A személyes szimpátiának is megvannak a határai. A nagyhatalmi logika ebben az esetben felmérte: ha fölosztják az Osztrák–Magyar Monarchiát, akkor a helyébe létre kell hozniuk valamit, ami működőképesnek tűnik.
– Trianon tényleg annak tűnt? – Párhuzamként A hét mesterlövész című film jut eszembe, amelyben elhangzik egy történet a cowboyról, aki meztelenül beugrott a kaktuszbokorba. Amikor megkérdezik, miért tette, azt válaszolja, hogy pillanatnyilag jó ötletnek látszott. Hasonlóan működőképes történetnek nézett ki a Osztrák–Magyar Monarchia fölosztása, bár voltak államférfiak, többek között magyar politikusok is, akik azt mondták: vigyázat, nem lesz jó! De a véleményük megerősítéséhez nem volt nagyhatalmi támogatásuk. Mire a magyar delegáció megérkezik Versailles-ba – egy éve folyt már a békekonferencia –, érzékelhető a kifáradás. Ezzel nem sajnáltatni akarom a résztvevőket, de tény: az Egyesült Államok már el is hagyta a helyszínt, a német, az osztrák és a bolgár békét aláírták. Kik vannak még hátra? A magyarok és a törökök. És a magyarok ekkor jönnek azzal, hogy bizonyos területeket szeretnének visszakapni. A magyar békedelegáció a wilsoni elvek értelmében elfogadja a népszavazást – Apponyi, aki egy évvel korábban ugyanezt rettenetesen ellenezte volna, most úgy gondolja, hogy hatalmas engedményt tesz ezzel a kijelentésével. Csakhogy a wilsoni elvek pártfogója, Amerika ekkor már nincs ott Párizsban.
– Az Apponyi-beszédnek többféle változata kering az interneten. Van közte hamis? – Terjed egy mém, amely a Pécelen 2020 augusztusában felavatott Apponyi-mellszobrot is díszíti:
Önök most megásták Magyarország sírját, de Magyarország ott lesz a temetésén mindazon országoknak, amelyek most itt megásták Magyarország sírját.
Ez az idézet nem más, mint a fake news klasszikus példája történelmi kontextusban. Bár jól rezonál a trianoni traumával kapcsolatos érzésekre, ám a megszólítottak jóindulatának megnyerésére kicsit sem alkalmas. Nem is mondott ilyet Apponyi, sem Párizsban, sem másutt.
Trianon érzelmi kérdései
– A Lendület-Trianon 100 kutatócsoport 2020-as közvélemény-kutatása szerint a megkérdezettek 94 százaléka „igazságtalan és túlzó” békének tartja a trianonit, miközben alig hét százalék azok aránya, akik a békeszerződéssel kapcsolatos négy egyszerű kérdésre választ tudtak volna adni. Milyen tanulságokat lehet levonni ebből? – Trianon mára érzelmi kérdéssé vált: hiányzik a tényanyag mögüle. Pedig a tanárok elkötelezettek – több segédanyagot, óraszámot szánnának a téma tárgyalására –, de arról is beszámolnak, hogy a 2000 után születetteknek ez már történelem. Ha személyes, családi történeteikben nem tudnak Trianonhoz kapcsolódni, akkor inkább elfordulnak tőle, mert érzik, hogy konfliktusra okot adó téma. Mohácshoz és Világoshoz hasonlóan a veszteség szinonimájává vált. Innentől a politikai döntéshozók felelőssége is a folytatás. Tíz évvel ezelőtt a nagyjátékfilmben láttam volna a megoldást, de gyakorló apaként úgy érzékelem, ez a hajó már elment: a fiatalok nem ülnek végig két órát. Talán TikTok-videókban vagy sorozatokban kellene gondolkodnunk, hogy ne váljon Trianon végérvényesen tananyaggá?!
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.