Ilyen lesz egy szállodahajóba oltott szuper Jumbo

Az ambiciózus ötlet olyan hihetetlenül egyedi utazási élményt kínál a légi utasoknak, amely jó eséllyel szerepelhetne egy retro-futurisztikus filmben is. Ez pedig nem más, mint egy hatalmas tengerjáró turistahajó és egy szuper Jumbo repülőgép összeházasítása. Az eredmény a Sky Cruise nevű, több mint ötezer vendég befogadására képes, monumentális repülő szálloda lenne.

Mártonffy Attila
2022. 08. 09. 13:30
Solar Impulse 2 plane lands in Abu Dhabi
Solar Impulse 2 plane lands in Abu Dhabi
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyelőre még tervezőasztalon sem létező Sky Cruise olyan nyaralóhely, amely szó szerint a magasságokba emelné a vendéglátást, s szinte kicsattanna a szuperluxustól: rengeteg kényelmi szolgáltatással rendelkezne, a csillagok és a sarki fények közeli szemléléséhez körpanorámát kínáló kilátótoronytól, erkélyektől, kilátókupoláktól kezdve az üzleti találkozóknak és rendezvényeknek helyt adó szeparékon át a funkcionális és szórakoztató fedélzetekig, ahol nem hiányoznának a bevásárlóközpontok, edzőtermek, mozik, színházak, éttermek, bárok, játszóterek, uszodák, de még egy tökéletes esküvői helyszín sem pazar kilátással és környezettel.

Az előkelő lakosztályok természetesen az alapfelszereltséghez tartoznak.

E koncepciót bárki megismerheti Tony Holmsten tervező, koncepcióművész és illusztrátor, valamint a leginkább a tudományos áttöréseket bemutató infografikáiról és videóiról ismert Hashem Al-Ghaili molekuláris biotechnológus, tudományos kommunikátor, rendező és producer YouTube-on is látható animációjából.

A nukleáris meghajtású „repülő hajót” húsz, atomenergiával működő, hiperszonikus elektromos hajtóművel szerelnék fel, ami teljes biztonsággal lehetővé tenné, hogy a repülőgép évekig a levegőben maradhasson nulla szén-dioxid-kibocsátás mellett. Ez azt jelenti, hogy az olyan rendszeres tevékenységeket, mint a készletek utánpótlása és a karbantartás egy teljesen mozgó repülőgépen végeznék. Ennél is fontosabb, hogy a be- és kiszálló utasoknak hagyományos, ám ugyancsak elektromos hajtású, a világ különböző reptereiről induló kereskedelmi vagy magánrepülőgépen kellene leszállniuk az óriásgép tetejére. Ha valaki most azt gondolja, hogy a dolgok már nem lehetnek bizarrabbak, hát nincs igaza: az égi Titanic vezetéséhez nem lesz szükség pilótákra, ehelyett teljesen autonóm lesz, és mesterséges intelligencia (AI) fogja irányítani. A légturbulenciától félő utasoknak sem kell aggódniuk, mivel a gépet olyan navigációs rendszerrel is felszerelik, amely az AI segítségével előre jelzi a szélmintázatot, s ellenrezgések küldésével biztosítja a stabil repülést. Akinek pedig ennek ellenére légi betegsége vagy egyéb nyavalyája támad, esetleg elszédül a csillagok látványától, annak minden igényt kielégítő, jól felszerelt, kórháznak is beillő orvosi rendelő áll rendelkezésére. 

E szolgáltatás különösen ajánlható azoknak a bátor kuncsaftoknak, akik vállalják, hogy a különböző szinteken lévő attrakciókat külső liften keresik fel, mintha csak buborékban lebegnének az űrben, s csak akkor jönnek rá, hogy tulajdonképen tériszonyuk van. Az utasok általános egészségéről és folyamatos fittségéről is gondoskodnak.

Arról persze egyelőre nem szól a fáma, hogy egy körút, kirándulás vagy hosszabb tartózkodás mennyibe kerülne – de már az eddigiekből is kiderül, hogy minimum olajsejknek, tőzsdecápának vagy drogbárónak kell lennie a leendő utasnak. Mint ahogy az sem világos, mikor kezdenének neki a konkrét tervrajzok elkészítésének, nem beszélve a gyártásról – már amennyiben bárki is komolyan veszi a koncepciót, s hajlandó vagy képes a beruházáshoz szükséges irgalmatlan mennyiségű pénzt összeszedni. Különösen azután, hogy a bemutatkozó videóanimáció megtekintése után többen olyan „apró” problémára hívták fel a figyelmet, mint hogy nem ártott volna figyelembe venni a fizika és az aerodinamika törvényeit, ugyanis úgy tűnik, a tervezők elfelejtették, hogy az alkotmánynak fel kell emelkednie, sőt repülnie is kell… Mások a Sky Cruise mérete miatt aggódtak, s találgatták, mekkora kifutópályára lesz szükség a normál utasszállító gépeknél legalább hússzor nagyobb monstrum felemelkedéséhez, nem beszélve a tömbháznyi méretű „űrbusz” javítási-karbantartási igényeiről. 

S mi van akkor, ha valami előre nem látott hiba vagy incidens folytán lezuhan ez a repülő atomerőmű? Elvégre a Titanicot is szuperbiztosnak hitték…

Föld körül, üzemanyag nélkül. Ha nem is évekig, de több hónapig biztosan a levegőben maradhat egy már kézzel fogható, működő repülőgép, amely már 2016-ban bepillantást engedett a repülés jövőjébe. Megalkottak egy bizarr kinézetű, együléses gépet, s beborították több mint 17 ezer napelempanellel; ezekből nyeri az energiát a négy elektromotor. Szárnyának fesztávolsága akkora, mint egy Boeing 747-es Jumbóé, súlya viszont nem több egy városi terepjáróénál – ja, és egy csepp üzemanyag felhasználása nélkül kerülte meg a Földet, igaz, egy év alatt. A Solar Impulse 2 névre keresztelt alkotás Bertrand Piccard svájci felfedező és André Borschberg svájci mérnök ötlete volt, és a megújuló energia lehetőségeinek bemutatására készült. Rekordrepülése után elérte célját – de most új életet kap. 2019-ben megvásárolta a Skydweller Aero amerikai–spanyol cég, amelynek célja, hogy a repülőgépet a világ első kereskedelmi „álműholdjává” alakítsa, amely képes egy keringő hagyományos szatellita munkáját elvégezni, de nagyobb rugalmassággal és kisebb környezeti hatással. A repülőgépek ilyen jellegű alkalmazása olcsóbb, mivel a valódi műholdak építése költséges, és általában fosszilis tüzelőanyaggal működő rakétával kell őket pályára állítani. Fenntarthatóbb is, mivel a műholdak élettartama korlátozott, és végül leállítják őket, ami gyakran növeli az űrszemét problémáját. A közelmúltban végzett kutatások kimutatták, hogy a nagy műholdakból álló konstellációk károsíthatják az ózonréteget, mivel vegyi anyagok szabadulnak fel, amikor újra belépnek a Föld légkörébe. A módosított Solar Impulse 2 2020 novemberében repült először. Azóta több mint egy tucat tesztrepülést teljesített a napsütéses délkelet-spanyolországi időben. A Skydweller tulajdonosai azon vannak, hogy több lépésben drónná alakítsák a repülő szerkezetet. Egyelőre a fel- és leszállásokat továbbra is a pilóta irányítja, de a következő lépésben olyan rendszereket adnak hozzá, amelyek automatikussá teszik a műveleteket. Ezt követően eltávolítják a pilótát a repülőgépből. Hamarosan megkezdik egy második repülőgép építését, ennek egyáltalán nem lesz pilótafülkéje, így nagyobb rakomány fér el benne. Ez ahhoz is szükséges lépés, hogy a gép hetekig vagy hónapokig repülhessen – a Solar Impulse 2 leghosszabb repülése alig kevesebb mint öt nap volt. A repülőgépet már 2023-ban bevethetik, a remények szerint többezres flottára lesz piac, s többek között olyan cégek használhatják főként távközlési műhold gyanánt, mint a Facebook és a Google.

Borítókép: Kilátás a Solar Impulse 2 repülőgépből, amelyet megújuló energiával működtetnek (Fotó: Europress/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.