Meszecsinka-album: a sámánasszony hangmeséi

Az idén hatodik albumát kiadó zenekar eksztatikus hangulatú koncerteket ad Európa-szerte, rajongótáboruk országhatárokon átívelő.

Juhász Kristóf
2022. 09. 08. 11:00
null
Budapest, 2020. október 9. A Meszecsinka együttes koncertje a Budapest Ritmo fesztiválon a Hunyadi téren 2020. október 9-én. MTI/Mónus Márton Fotó: Mónus Márton
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idén hatodik albumát kiadó (épp tíz éve jött ki az első) Meszecsinka zenei büszkeségeink közé tartozik: Oroszországtól az Egyesült Királyságig eksztatikus hangulatú koncerteket adnak Európa-szerte, rajongótáboruk országhatárokon átívelő (kiadójuk például német). 

Bármelyik dalukkal találkozik a hallgató, azonnal jellegzetes atmoszférába és a legkülönbözőbb zenei hatások közé keveredik. Az összhatás erőteljessége olykor olyan párhuzamokat juttathat eszünkbe, mint a „világzene-metál” Thy Catafalque vagy a sámán-káoszpunk Vágtázó Halottkémekből akusztikus sámánfolkká formálódó Vágtázó Csodaszarvas. 

A Meszecsinka persze nem metál, de amúgy szinte könnyebb fölsorolni azokat a zsánereket, amelyekből nem merít, mint azokat, amelyekből igen, olyan színes a szőttes.

Varázslatos, ám nehéz zenét hallottunk eddig is, és Árnyék című lemezük sem adja könnyen magát. Ez nem háttérzene, teljes figyelmet követel. Olyan, mint a szintén a kortárs magyar zene legjobbjai közé tartozó Misztrál: vagy teljesen meghódít érzelmileg, vagy zavarni fog. Az érzelmi amplitúdó hatalmas, mind a táltostáncos daloknál, mind a lassú líráknál, amelyekre szintén lehet szélfútta faként hajladozni.

A frontemberi hatást is méltányló zenerajongót persze könnyen kizökkentheti a varázslatból Oláh Annamari énekes, ha töprengeni kezd: ezt meg hogy csinálja? Itt ugyanis jól hallhatóan nem formalista, kimatekozott játék zajlik, inkább olyan improvizatív muzsika, mint Kobza Vajk instrumentális hangfestészete (és persze a Meszecsinka történetében is sűrűn bukkannak föl külhoni vendégzenészek, egzotikus hangszerek, mint most az orosz guszli). 

Teljesen szabadnak, ötletszerűnek hat a zene, mintha az egyetlen szabály pusztán annak az atmoszférának a következetes megtartása volna, amelyet muzsikusaink hallhatóan utolsó sejtjükig átélnek, és könnyű kézzel oldják meg, hogy mi is átélhessük.

A nép, illetve népek ajkáról való meg saját költésű szövegek – és ezek keverékei – szintén teljesen szabadon kezeltek, itt nincs olyan, nyílt sisakkal (s amúgy hitelesen) vállalt, világmegváltó koncepció, mint Grandpierre Attila dalszövegeiben. Itt teljesen általánosan megfogalmazott érzések és állapotok vannak, amelyek Oláh Annamari előadásmódjától sokszor röpítenek hétköznapi észleleteinken túli világokba, világok közti határterületekre.

(Meszecsinka: Árnyék. CPL/Nordic Records, 2022)

Az Árnyék mesei drámaisággal fölépített lemez. Az Ég veletek nyitánya már-már régi vágásúnak mondható folk-rock, amelyből aztán a végtelenre nyit a pszichedelikus hangzás meg a szöveg nélküli refrén korokon túli, fájdalmas elvágyódása.

A következő Kamwa (vízi sámánt jelent egy észak-uráli törzs nyelvén) már az útra készülés, a révülés dala. Itt Oláh Annamari erdei sámán­asszonnyá változik, és időtlen idők hangmeséit dalolja-kántálja-sikoltja fokozódó eksztázisban. Elemi, lehengerlő hatás. 

Eszembe jut a hasonlóan extrém hangokkal operáló énekesnő, Juhász Miczura Mónika, aki Mitsoura nevű formációjával szintén csinált egy hasonló sámánelektrót a Kaman Song dallal. 

Akárcsak ő, Oláh Annamari sincs az aktuális, hazai popzene fogyasztói szeme (füle) előtt: ilyen átélt módon előadott dalokat nyilván veszélyes is volna rádióban játszani, hiszen a népet erősen gátolja a plázai fogyasztásban, ha azt hallja, hogy egy sámánnő épp világok között röpköd.

A Szélben dallal eggyel magasabb szférába kerülünk, a vízi sámán országából az egek birodalmába. Ám még a földre tekintünk, vibráló árnyékok közé, ráadásul a pluttyogó effektek meg az elvarázsolt űr-dzsesszorgonásra hangolt billentyűk néha kimondottan földi bandukolást idéznek. 

Aztán olykor fölblattyognak a felhőkig. Kedvenc norvég bandám, a szinte lemezről lemezre más műfajú Ulver elektrós-progresszív rockos lemezei jutnak itt eszembe, no meg a Thy Catafalque űrutazós varázslatai. Több mint tíz percével az album második leghosszabb száma, és meg is érdemel ennyit, felvezetésestül, lecsengésestül, ami a végén egyértelműen a felhők közt tart.

A Levegőt! ehhez képest drámai zuhanás, Cseh Tamás legfájdalmasabb hangulataihoz mérhető. Minimalista, de hatásos darab, és nem végletesen komor, hisz már magával az elvágyódással is új utakra lépünk. Az Engem úgy veszel körül egy Bajdázó-dal földolgozása. Ez már nem a magányos, hanem a társas utazás dala. Sorsunk még nem teljesedett be, ám már nem egyedül járunk az úton. Ez a lemez leghosszabb és legnyugodtabb tétele. 

De álmodni ébren fogunk, vagyis álmosságtól nem kell tartanunk, hisz rengeteg a fura hang és hangszín meg a Pink Floyd mestereit idéző, érett, nagyvonalú pszichedélia.

A végén a Madárka igazi meglepetés: az elvágyódás talán legismertebb, óvodákban is énekelt magyar népdalából vészjósló, nyugtalanító képzettársítás született. A jóízű, hajókötél-vastagságú basszus meg a teljesen földöntúlian puttyogó-klukkogó-dönögő ütősök ritmusa táncossá teszi a dalt. 

Csak mielőtt táncra perdülünk, érdemes körülnéznünk: könnyen lehet, hogy a segítő entitásként megidézett madárka-hírvivővel együtt mi is egy köztes világba kerültünk. A dal sámándobja már elemelkedett a földtől, de még nem száguld a napsütötte égen: most épp egy kövér, minden mérgét kiadni készülő viharfelhőből dohog. Az album zárásaképpen pedig egy egész költöző madársereggel együtt bizakodhatunk abban, hogy tudjuk, merre megyünk tovább.

Borítókép: A Meszecsinka együttes koncertje a Budapest Ritmo fesztiválon a Hunyadi téren 2020. október 9-én (Fotó: MTI/Mónus Márton)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.