A Horthy Miklós admirális által irányított Osztrák–Magyar Monarchia hadiflottájában szolgáló, 152 méter hosszú és húszezer tonna vízkiszorítású hadihajó – amely a Ganz és Társa, Danubius fiumei hajógyárában épült – a mediterrán térség egyik legmodernebb példánya volt. A két hajócsavaros csatahajót 1914 januárjában bocsátották vízre, de még alkalmatlan volt a bevetésre. Sok alkatrészét – például a páncélzatot, a gépészetet – ezután építették be. A fegyverzetet a cseh Skoda cég gyártotta és szállította. Mária Terézia Henrietta főhercegnő avatta fel, de a megnyitót tragikus baleset, egyesek szerint szabotázs árnyékolta be. Az eloldódó horgonyláncok egy munkást megsebesítettek, a fedélzetmester pedig olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy két nappal később meghalt.

A vízre bocsátás alatti balesetnél a szabotázs fel sem merült. Szinte biztos, hogy hanyagság volt az ok. Bár korábban jelentettek a gyárból eseteket, amikor a munkások egymással való kitolásából károk keletkeztek, ebben az esetben baleset történhetett – tájékoztat Krámli Mihály, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum munkatársa.
A csatahajót 1915 novemberében állították hadrendbe, de ideje nagy részét a pólai (ma Pula) kikötőben töltötte, amelyet csak a lőgyakorlatok idejére hagyott el. Legelső éles harci feladata az Adriai-tenger bejáratát – az Otrantói-szorost – elzáró antant tengeri barikád szétzúzása lett volna. Horthy Miklós ugyanis úgy döntött, hogy hajórajával és huszonöt repülőgéppel megtöri a blokádot. A Szent István 1918. június 9-én futott ki Pólából – ezzel egy időben két olasz gyorsnaszád, azaz torpedóvető motorcsónak hajózott ki Anconából. Az egyik parancsnoka, Luigi Rizzo észrevette a csatahajót, és a támadás mellett döntött: ötszáz méterről mindkét torpedóját kilőtte az SMS Szent Istvánra, és mindkettő talált: a jobb oldali első és második kazánházat találták el, öt méterrel a víz alatt ütve léket a hajón. Az oldalára dőlő csatahajó alig öt perc alatt elsüllyedt. A legénység tagjai közül 85 matróz és négy tiszt – összesen 41 magyar – vesztette életét. A hajóroncs a Premuda-szigettől kilenc tengeri mérföldre délre, 66 méter mélyen fekszik az iszapba fúródva, gerincével felfelé, balra fordított lövegtornyokkal.